Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hylsan som vanligtvis syftas på går sönder är den som sitter mellan växellåda och vinkelväxel och förbinder dessa. Den hylsa johnnype pratar om sitter isf mellan vinkelväxel och medbringare.
av sensonic
OttO88 skrev:Tackar för alla svar och förslag.

Naturligtvis ska det vara 0,10 MPa !
Ska kolla om pumpen drar ström, får jag ingen klarhet då, så blir det till en lyft för kontroll.

Återkommer efter ytterligare tester!
Aha. :) Ja, 0,10 låter lågt och tyder ju på att pumpen kanske trots allt snurrar. Men har du Vida är det snabbt gjort att kolla strömförbrukning och mäta över säkringen.

Rimligen borde så lågt tryck betyda något av följande (sorterat efter stigande kostnad..):

1. Låg oljenivå.
2. Dålig trycksensor
3. Dålig pump
4. Internt läckage i Haldex
Joker: Bakre elcentral

På min 07 gjorde vi 1 & 2 på Volvoverkstaden och då hoppade det igång (hade felkod DEM0007). Men jag var aldrig säker på att det var nödvändigt att byta tryckgivaren. Det gick att fylla på en deciliter olja men eftersom det är det sista momentet man gör vid byte av tryckgivare så är det svårt att säga vad som verkligen hjälpte. Råkar jag ut för det igen börjar jag nog med att först vara 100% på att oljenivån är rätt. Tänk på att det är någon specialolja.
Användarvisningsbild
av OttO88
Nu fick jag en stund över att kolla med VIDA igen.

DEM-Strömförsörjning pumpmotor 9mA
DEM-Oljetemperatur 8C
DEM-Oljetryck 0,03 MPa

Tycker oljetrycket verkar väldigt lågt... Kan det vara för lite olja tro? Det ska jag kolla imorgon, får man in fingret tro?
Någon som vet exakt vilken olja det ska vara?

Såg en video på nätet där någon bytte pump och filter, men det verkar inte finnas någon avtappningsplugg för att byta oljan?

Hittar inte vart man kan se i VIDA vilket som är normalt intervall för tryckgivaren.
Kan någon guida mig rätt?
av rid54
9 mA lär inte driva nån pumpmotor. Om siffran är rätt har du fel i pumpmotorn eller dess anslutningar. Och då lär det ju inte bli nåt oljetryck heller, om det beror på den pumpen.
av sensonic
När jag kollade min bil låg den runt 1400 mA.

Olja köper du på Volvo, inget att chansa med något annat. För dyra prylar...

Om jag förstått det rätt finns det ingen dräneringsplugg utan vill man byta ska hela klumpen ned och sedan ska man vända på den, antar att det är denna videon du avser:

Men för att bara kolla om det hoppar igång med mer olja så är det bara att fylla (i rätt plugg) medan bilen står i våg.

Har du för övrigt samma låga strömförbrukning även kort efter att du startat motorn, för visst fick du 9 mA med motorn igång? Vill minnas om t ex sensorn är sönder, borde vara samma om det är för lite olja, så går pumpen ett kort tag för att sedan stängas av. Men då borde du ju absolut ha felkod kan man tycka...

Om det nu är lågt med olja är ju frågan vart den tagit vägen... Min saknade deciliter syntes det inga spår av externt.
av sensonic
Här är också en lirare.

Bromsrengöring i motorn... hmmm... Olja och kemikalier på marken, inte så snyggt. Men han tycks ju ha lite inside information om oljenivå. Upp till pluggen och sedan ut med 40 ml.
Användarvisningsbild
av OttO88
Ja tyckte också att 9 mA var alldeles för lågt.
Jag körde en sväng och hade fortfarande 9mA, så den stänger inte av sig efter ca 15min iaf.

Den video som sensonic länkar till var det som jag såg.
Ska kolla lite om jag hittar nåt om byte av olja i VIDA.

Noterade att det stod volvo på killens bräkleener, vem skaffar det där... :-)

Oljan ska kollas, det är först på listan nu!
av sensonic
Vida för min -07:

Use correct oil acc. to: Lubrication transmission .
Correct volume 650 ml.
Fill up oil to the filler plug. Suck out 0.1 l oil.
Tighten the filler plug acc. to: Tightening torque .
Caution! If the clutch (AOC) has been replaced with a new one, the car must be driven carefully in tight circles in both directions and then driven for a few kilometres after the oil is filled. Recheck and top up the oil level as above.
av Schmoyoho
Kunde ha svurit att det ska stå ström och sånt för pumpen men det gjorde inte, ännu mindre stod det om XC90 2003 än min S80 2007. Men kollar man på min, och jag har då haldex III mot din gen II, så står det att man kan resistansmäta pumpen om du kopplar loss kontaktstycket från DEM:en (styrenheten för fyrhjulsdriften). Värdet ska vara ca 3 Ohm vid 20°C. Eftersom pumpen fortfarande drar ström kanske den inte skurit så det är väl lite av en gissning men det var den bästa informationen jag kunde hitta. I vilket fall kommer du ju behöva hamna under bilen för att felsöka vidare.

Konstigt om bilen inte satt någon felkod, borde ju göra det om bilen inte får upp något oljetryck.
Användarvisningsbild
av wissel
OttO88 skrev:Ja tyckte också att 9 mA var alldeles för lågt.
Jag körde en sväng och hade fortfarande 9mA, så den stänger inte av sig efter ca 15min iaf.

Den video som sensonic länkar till var det som jag såg.
Ska kolla lite om jag hittar nåt om byte av olja i VIDA.

Noterade att det stod volvo på killens bräkleener, vem skaffar det där... :-)

Oljan ska kollas, det är först på listan nu!
Hur har det gått för dig? Jag har fortfarande inga felkoder som jag kollar med min PPC-läsare. har du fått felkoder
nu ? Min idé är att samtliga "fel" som drabbar DEM osv alltid ger någon felkod även om man drar säkringar?
Börjar verkligen sakna min 4wd nu....:-(

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]