Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
Jag kör mycket på smala skogsvägar & mörka landsvägar till och från jobb, i mitt fall fungerar det aktiva helljuset fantastiskt. NÅgon gång har den missat men överlag fungerar det perfekt. Dundergrej!
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är en dundergrej!
Bara det att ljusen följer ratten är magiskt. Skitdåligt när man kör en bil utan ABL.
AHB gen 1 var kul någon gång.
AHB gen 2 är en fullträff.
Vad kommer på nästa?
Användarvisningsbild
av mikeman
Jag är inte alls nöjd med aktiva helljuset och mindre nöjd med halvljus. Jag kör mest motorväg och fattar att med mycket möten så blir det inte mycket mening med helljus men nog kunde den ladda på lite på högersidan så man kan se eventuella djur lite tidigare?! Min går inte igång alls i motorvägsfart trots att det är kolsvart. Är funktionen begränsad/stoppad vid den farten? Halvljuset lyser ganska bra på högersidan men har en skarp triangel rakt fram där det är blockerat. Jag tycker det är mycket kort, mindre än 50 meter och känns inte säkert i högre farter.

Jag har mycket smutsfilm på rutan så ska prova att rengöra med starkt medel om nu det kan hjälpa som någon skrev högre upp i tråden.
Användarvisningsbild
av Zanders
mikeman skrev:Jag är inte alls nöjd med aktiva helljuset och mindre nöjd med halvljus. Jag kör mest motorväg och fattar att med mycket möten så blir det inte mycket mening med helljus men nog kunde den ladda på lite på högersidan så man kan se eventuella djur lite tidigare?! Min går inte igång alls i motorvägsfart trots att det är kolsvart. Är funktionen begränsad/stoppad vid den farten? Halvljuset lyser ganska bra på högersidan men har en skarp triangel rakt fram där det är blockerat. Jag tycker det är mycket kort, mindre än 50 meter och känns inte säkert i högre farter.

Jag har mycket smutsfilm på rutan så ska prova att rengöra med starkt medel om nu det kan hjälpa som någon skrev högre upp i tråden.

Det är nog framförallt vägräcket som gör att det inte fungerar på motorväg och inte farten i sig. Se nedan vad som kan påverka automatiken.
Spoiler »
Användarvisningsbild
av Perra83
Tvätta rutan och lyktorna. När bilen är inne på service ber du dom justera lyktorna till max vad som är tillåtet eller någon mm över. Blir en väldans skillnad på räckvidden.
Användarvisningsbild
av mikeman
Tack för info, båda två. Jag läste listan med orsaker lite noggrannare och ser att jag hade inte noterat att räckena kan påverka. Det känns ju rimligt om man ligger nära och slickar räcket. :)
Ska skicka in den på justering av lyktorna, jag är ganska övertygad som att de justerade ner en aning vid första servicen. Och skrubba rutan ordentligt, det är lite oljig film på den.
Användarvisningsbild
av mikeman
Hur är jämförelsen av värstingljuset på XC/V/S90 jämfört med t.ex. V60/S60 med kurvljus och aktivt helljus? jag trodde led betydde att det var små lampor där bilen kunde släcka de som inte behövs, t.ex. för att blända av vänster sida men det är kanske en stor lampa så det måste täcka för på samma sätt som 60-serien gör?
Användarvisningsbild
av Zanders
mikeman skrev:Hur är jämförelsen av värstingljuset på XC/V/S90 jämfört med t.ex. V60/S60 med kurvljus och aktivt helljus? jag trodde led betydde att det var små lampor där bilen kunde släcka de som inte behövs, t.ex. för att blända av vänster sida men det är kanske en stor lampa så det måste täcka för på samma sätt som 60-serien gör?

Nej, det är som du säger, den släcker individuella dioder som skulle blända mötande.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]