Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
ferdinand64 skrev:Tack för uppmuntran, är noga av naturen, väl mycket ibland :) Vet du vad för Nm huset ska dras med? Mvh Stefan
Dessvärre kan jag inte hjälpa dig med Nm.

Jag är lite nyfiken på hur långt din bil hade gått när den började tjuta? Min hade gått drygt 12.000 mil när membranet sparck och den började tjuta i slutet av mars. Befann mig då på Landvetter så jag trodde först det var oljud från flygtrafiken och upptäckte att ljudet kom från min bil först när jag kom ut på motorvägen. Det tjutande ljudet försvann vid gaspådrag och återkom när jag släppte gasen, exempelvis inför avfarter mm.
av Yaniz
ferdinand64 skrev:Det gick över förväntan, nu ska jag kolla så det är tätt med!
Jag är lite nyfiken på hur långt din bil hade gått när den började tjuta? Min hade gått drygt 12.000 mil när membranet sprack och den började tjuta i slutet av mars.
av Yaniz
mbc skrev:Gäller detta dieslarna också, upplever ett svagt tjutande/vinande ibland.
Oljefilterhuset i fråga finns i följande modeller: VOLVO C30, VOLVO C30 Diesel, VOLVO C70 (II), VOLVO C70 (II) Diesel, VOLVO S40 (II), VOLVO S40 (II) Diesel, VOLVO S40 (II) AWD, VOLVO S80 (II), VOLVO S80 (II) Diesel, VOLVO S80 (II) AWD Diesel, VOLVO V40 (II), VOLVO V40 Cross Country, VOLVO V40 Cross Country Diesel, VOLVO V40 Cross Country AWD, VOLVO V50, VOLVO V50 Diesel, VOLVO V50 AWD, VOLVO V70 (II) Diesel, VOLVO V70 (II) AWD Diesel, VOLVO V70 (III) , VOLVO V70 (III) Diesel, VOLVO V70 (III) AWD Diesel, VOLVO XC60 AWD Diesel, VOLVO XC70 (II) Diesel, VOLVO XC70 (III) AWD Diesel, VOLVO XC90, 4WD Diesel

Det tjutande oljudet går inte att missa eller förväxla. Kör bilen varm, stanna och låt den gå på tomgång, öppna huven och skruva bort oljepåfyllningslocket. Om oljudet försvinner omedelbart så fort du avlägsnat locket, så är det membranet som spruckit. Lägg handflatan på på "oljepåfyllningshålet" och känner du ett starkt sug i handflatan samtidigt som det tjutande ljudet försvinner, så är även det en indikation på att membranet ät trasigt.

Lyfter du på oljestickan och det tjutandet ljudet försvinner, så är också detta ett tecken på trasigt membran.

Du bör inte köra bilen i det skicket.

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]