Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1128132
Yaniz skrev:
JOLOF15 skrev:
Yaniz skrev:........
Intressant! Lennart, du får gärna i detalj redogöra för hur man lämpligast startar och kör utan att frikoppla. Kan vara bra att veta vid obrukbar kopplingspedal för att ta sig till närmaste verkstad (och däremd slippa vänta på bärgare).
Ser att Din fråga inte besvarats. Så här brukar jag göra:
1. Starta och varmkör motorn med vx i friläge.
2. Stäng av motorn.
3. Lägg i vx, f eller b efter behov. Om det är svårt med stillastående motor. Prova strax innan motorn helt rullat ut. Men en fot på bromsen!
4. Starta motorn. Med vald vx fortfarande i. Har Du skapligt batteri går motorn igång och bilen börjar rulla direkt. Beredd med broms och tändningsnyckel!
5. Stoppa genom att stänga av tändning.
6. Behöver Du köra längre sträckor går det att växla upp och ner på samma sätt som innan vi fick synkronisering: anpassa motorvarv och lirka försiktigt. Ibland får man börja om från början.
7. Lite äventyrligt för oss ovana. Men det funkar. Vid snabba stopp brukar det oftast gå att få i friläge och bromsa.
Tack för beskrivningen av tillvägagångssättet. Ska prova med min gamla 940 när den är klar för besiktning (ett och annat behöver åtgärdas). Misstänker att det kommer att rassla i lådan rejält. Hoppas den håller.
Det ska inte behöva "rassla", då tar man i för hårt.... Det brukar gå att känna, när motorn varken drar eller bromsar, när man kör. I dessa lägen kan man lägga ur en växel utan att frikoppla, det är då inte någon kraft som håller emot när man flyttar kopplingshylsorna i växellådan. Att lägga i en växel är knepigare, man måste helt enkelt (inte så enkelt...) hitta ett motorvarv som motsvarar den växel man vill lägga i och den aktuella hastigheten. Om man håller växelspaken mot det önskade växelläge, så ska i normala fall synkroniseringsmekanismen hålla emot lite. Om man trycker lite försiktigt mot växelläget och samtidigt varierar motorvarvet lite, så kan man med lite tur hamna rätt och då glider växeln i utan "skrap". I detta fall kan "våld" kanske lösa problemet, till kostnaden av risk för haveri, men med "kontrollerad kraft" kan man lyckas utan haveri.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1128160
Får man in känslan går det lätt. Jag brukade växla min 240 mellan 3-4-5 utan koppling. Numer kör jag automat :)

Exakt. Ingen idé med värme och slä[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 54[…]

Hur får man loss baksätet?

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]