Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpin
Nej, bara låset är elektriskt, kanske skulle skrivit låsuppknappen istället. Det finns iaf en knapp som låser bilen från bakluckan, vet inte om det är annorlunda utan keyless.
superpin skrev:Det finns alltså ingen låsknapp på XC70s baklucka?
Det där har nog varierat. Det omnämns två knappar intill varandra i bruksanvisningen, men på min bil sitter det i alla fall bara en knapp på luckans utsida. Den används till att begära öppning av luckan. Är bilen olåst kan vem som helst öppna, är den låst måste jag ha nyckeln i fickan. Något mekaniskt öppningshandtag finns inte, det är bara en elektrisk tryckknapp.
Sen finns det förstås en stängningsknapp på luckans underkant.
Däremot finns det ingen knapp att låsa bilen med där bak, typ som det gör på varje dörrhandtag.

Som det fungerar nu kan jag, under förutsättning att bilen är låst, välja på två metoder:
  • Öppna luckan och lås samtidigt upp dörrarna.
  • Öppna luckan utan att dörrarna låses upp.
Oavsett metod blir luckan inte låst efter det att den stängts igen. Vilket nog är bra, för då kan man inte låsa sig ute lika lätt den vägen, typ genom att ha nyckeln i en väska som man sätter in i bilen.
Det enda jag ser att jag rent personligen skulle kunna vara betjänt av vore då en sån där låsknapp, av samma typ som sitter på dörrhandtagen, även på bakluckan. Nu måste jag ju antingen rota fram nyckeln eller ta några steg till närmsta bakdörr och trycka där. Med tanke på hur mycket för lite vi i västvärlden oftast motionerar ser jag inte de stegen som något stort problem, men det kan man ju värdera olika.
av dissonans
Där sitter en antenn långt fram under lastrumsgolvet som såvitt jag förstår ska förhindra att man låser in nyckeln i bagageutrymmet. Så det har Volvo tänkt på..

Jag tycker fortfarande det är störigt att man kan ha en låst bil, man öppnar bagageluckan (inställt så att endast luckan låses upp), man stänger sen luckan och går från bilen. I det läget är luckan olåst - och det gillar jag inte. Jag är van vid att bakluckan låses så fort den stängs.
Det känns ju som en idiotisk lösning.
Antingen har man då risken att man låser in nyckeln, eller så blir funktionen att luckan blir låst om man har nyckeln utanför, men om man inte tänkt sig för och lagt nyckeln i bagaget blir luckan olåst, och då till på köpet med en nyckel liggande i bilen, så att man kan köra iväg när man vill. Detta då om vi förutsätter att bilen har keyless.
Har den inte det blir nyckeln bara inlåst, om man råkar stänga luckan med nyckeln där inne.

Det finns redan idag åtskilliga bilmodeller där det går bra att låsa sig ute på det här sättet. Det räcker med dem.
Användarvisningsbild
av svergie2
Gunnarh, det är väl bara till att låta bli att låsa bilen från förarplatsen och låsa den via bakluckan så slipper du att låsa två gånger? :)

Skickat från min OnePlus 3
av dissonans
svergie2 skrev:Gunnarh, det är väl bara till att låta bli att låsa bilen från förarplatsen och låsa den via bakluckan så slipper du att låsa två gånger? :)

Skickat från min OnePlus 3
Men det är ju det som inte går...
Nä, man får trycka på fjärrkontrollen, eller traska runt till en dörr, som jag skrev.
Jag håller med om att det vore bekvämare om luckan låstes när man stänger den. Tills man råkar göra bort sig med nyckeln...

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]