Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Enligt förhandsinformation ska CarPlay och Androids motsvarighet sakna integrationen i huvudinstrumentet och Head up displayen. Nån som har CarPlay som kan bekräfta?
av filippb
Ja, tyvärr är det sannolikt att AA får lika liten skärmyta som carplay och det är förstås synd på en så fin skärm.

Något stöd för förardisplayer och HUD lär tyvärr inte komma än på ett tag, det skulle troligtvis kräva att appar har kännedom om bilmodellen och upplösning på skärmen.

Någon som vet om och hur Sensus navigation får trafikdata? Själv upplevde jag när jag testade i rusningstrafiken i Stockholm att den var helt ovetande om trafikstockningar vilket gjorde den så gott som värdelös för mitt körsätt.
av Gorban
philipsguy skrev:Enligt förhandsinformation ska CarPlay och Androids motsvarighet sakna integrationen i huvudinstrumentet och Head up displayen. Nån som har CarPlay som kan bekräfta?
CarPlay fungerar inte ihop med huvudinstrumenten. Apple CarPlay kommer dock att stödja det i nästa version men det kräver att biltillverkaren också stödjer integrationen. Många billigare bilmärken kommer att lämna över navigationen till Apple och Android medan premiumtillverkarna kommer att fortsätta utveckla egna lösningar.
av Gorban
filippb skrev:
Någon som vet om och hur Sensus navigation får trafikdata? Själv upplevde jag när jag testade i rusningstrafiken i Stockholm att den var helt ovetande om trafikstockningar vilket gjorde den så gott som värdelös för mitt körsätt.
Sensus stödjer RTTI för trafikdata om bilen är uppkoplad och funktionen är påslagen. Jag har det i min BMW och det fungerar utmärkt. Volvos demobilar brukar inte ha något aktivt SIM-kort för data och då får man bara TMC via FM-bandet.
av filippb
Tack för info, kollade närmare på RTTI som verkar komma från Inrix. De har även egen navigationsapp så jag gjorde lite tester för att jämföra den med Waze m.fl. Väldigt tydligt hur appen visar att vägen är "grön" men väl där står man i en stillastående kö. Jag börjar fundera om inte Inrix får deras data från Taxibilar, man börjar ju misstänka det när man står där och ser hur taxibilar bränner förbi i bussfilen, i deras värld är ju vägen "grön".

Sensus navi är helt enkelt inte för mig som pendlar dagligen och vill ha den snabbaste vägen hem. Har man inte bråttom för att hämta barnen etc så duger Sensus fint och ser såklart mycket trevligare ut i förardisplayen och HUD.
av Gorban
filippb skrev:Tack för info, kollade närmare på RTTI som verkar komma från Inrix. De har även egen navigationsapp så jag gjorde lite tester för att jämföra den med Waze m.fl. Väldigt tydligt hur appen visar att vägen är "grön" men väl där står man i en stillastående kö. Jag börjar fundera om inte Inrix får deras data från Taxibilar, man börjar ju misstänka det när man står där och ser hur taxibilar bränner förbi i bussfilen, i deras värld är ju vägen "grön".

Sensus navi är helt enkelt inte för mig som pendlar dagligen och vill ha den snabbaste vägen hem. Har man inte bråttom för att hämta barnen etc så duger Sensus fint och ser såklart mycket trevligare ut i förardisplayen och HUD.
RTTI får informationen från andra bilar med RTTI och från mobiloperatörerna som kan mäta flöden med hjälp av hur mobiltelefoner flyttar sig mellan master. Det finns säkert fler källor. Informationen finns inte för alla vägar men för större trafikleder.

När jag fick min nuvarande bil 2013 så fanns det inte så mycket trafikinfo i Göteborg men numera får jag en bra överblick över köerna in till stan. Jag har många gånger valt alternativa vägar för att inte fastna.
av j6071219
Gorban skrev: RTTI får informationen från andra bilar med RTTI och från mobiloperatörerna som kan mäta flöden med hjälp av hur mobiltelefoner flyttar sig mellan master. Det finns säkert fler källor. Informationen finns inte för alla vägar men för större trafikleder.

När jag fick min nuvarande bil 2013 så fanns det inte så mycket trafikinfo i Göteborg men numera får jag en bra överblick över köerna in till stan. Jag har många gånger valt alternativa vägar för att inte fastna.
Funkar alltså på samma sätt som Waze..bara att det kanske inte är lika många som använder den? :(
av SundanceKid
Amli skrev:Det är en navigationsapp till telefonen

http://www.waze.com

Är den kompatibel med bilen?
Kan jag ha den i bilens appbibliotek?
Om inte, finns det nån annan navi jag kan ha i bilens apbibliotek eller är jag tvungen att köpa navi med bilen?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]