- tor 25 aug 2016, 23:56
#1104065
Det finns inget "perfekt" vinterhjul. Alla är kompromisser.
Kör du mycket på motorväg, och eventuellt tar några turer ner till Tyskland varje vinter -- då är det mycket möjligt att säkraste däcket du kan ha är ett dubbfritt däck av europeisk som är stort, brett och har låg profil. Ett sådant däck fungerar väldigt bra på asfalt, men betydligt sämre på riktigt vinterväg.
Kör du i norra Norrlands inland där det kan vara mycket snö -- då vill du ha ett smalt däck med hög profil. Dubbar behövs egentligen inte, eftersom du ända mest kör på snö -- inte ren is. Ett smalare däck fungerar bättre när det är mycket snö på vägen. Det spårar utan tvivel bättre.
Kör du ofta där det blir isigt är det bara dubbar som hjälper.
Jag kör en bil med relativt smala dubbdäck, och en bil med relativt breda dubbfria däck. Bägge fungerar för det bilarna används till.
Kör du mycket på motorväg, och eventuellt tar några turer ner till Tyskland varje vinter -- då är det mycket möjligt att säkraste däcket du kan ha är ett dubbfritt däck av europeisk som är stort, brett och har låg profil. Ett sådant däck fungerar väldigt bra på asfalt, men betydligt sämre på riktigt vinterväg.
Kör du i norra Norrlands inland där det kan vara mycket snö -- då vill du ha ett smalt däck med hög profil. Dubbar behövs egentligen inte, eftersom du ända mest kör på snö -- inte ren is. Ett smalare däck fungerar bättre när det är mycket snö på vägen. Det spårar utan tvivel bättre.
Kör du ofta där det blir isigt är det bara dubbar som hjälper.
Jag kör en bil med relativt smala dubbdäck, och en bil med relativt breda dubbfria däck. Bägge fungerar för det bilarna används till.