NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
sparwen skrev:Från instruktionsboken till V60.

"Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan
värmaren inte startas. Vid –5 °C eller lägre är
parkeringsvärmarens maximala gångtid
50 minuter."
Imorse när jag kom ut till bilen var det bara 8 grader varmt. Då hade den ändå inte startat. Den visar fortfarande att värmaren är inkopplad på timer när jag kommer ut till den.
dieselputte skrev:Värmaren via timer kanske inte startar om utetempen är för hög ? Jag har själv faktiskt aldrig använt timer funktionen under sommaren trots att man ägt bilen i 10 år. Annars är väl dåligt batteri den vanligaste orsaken till att den inte startar via timer/direktstart.

Märker mest att det skakar till i motorn när jag stänger av den.
Jag tycker jag läste att den inte startas om det är över 25 grader. Det är ju onödigt egentligen, men eftersom bilen är köpt på firma vill jag att allt fungerar :) Ja min motor skakar när jag stänger av den och startar den.
av Perra_367
Du får väl välja, antingen tillbaka till affären, eller också kolla det själv.

- Jag hade börjat med att kolla på difftrycket mha av Vida för att avgöra om sensorn mäter vettiga värden (så det inte är den som luras).

- Har den additiv i tanken? Kolla nivåvärdet i Vida, jämför med stripe i tanken (hur långt den blir fuktig).

- Kolla i Vida om hur länge sedan det var att filtret byttes, antingen så sköljer du det med kallvatten och ser till att sköljvattnet inte når dagvattenbrunn mm (dvs låt vattnet gå ner i grus eller liknande (kan inte avgöra själv hur miljövidrigt det är faktiskt, men det skall ju inte till allmänna avloppet iallafall). Alternativt så handlar du nytt filter och tar ditt nuvarande som reserv (gott om tid att tvätta det). När du monterar filtret så nollar du räknaren i Vida.

- Slå gärna en glugg i motorrummet (och underifrån) efter ev. möjlig laddluftläckage (oljeklet eller liknande) vilket skulle kunna orsaka mer sot än vanligt och därmed orsaka tryckfallet över partikelfiltret.

- Kolla oljenivån så att den inte ligger för högt.

Lycka till!

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]