Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Nicke83 skrev:Vars beställer man blåtands grej så man kan kolla motortempen i telefon?
Googla på ELM327.
Tror ja köpte min på Teknikmagasinet för 5-6år sedan. Finns överallt på nätet. Svart med orange etikett har min.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Wolfyswe skrev:
VolvoB20 skrev:
MarcusJ skrev:Ingen tempmätare förrän faceliften med digital instrumentering.
Och det digitala instumentet visar bara fejk-värden som inte har något med motorns temperatur att göra för att hålla föraren lugn.

Verkligen?
Eller var du ironisk? =)
Nej, man provade med en tempmätare som visade motorns riktiga temperatur. Men då blev vissa förare oroliga då tempen självklart går upp vid belastning och sjunker om man tex rullar utför en backe utan belastning och genast lämnade de in bilen för reparation.

Så nu har man en fejkmätare som visar nomaltemp även om motorn är kall eller varm för att hålla föraren lugn.

Om man kör med en riktig temp-mätare ser man att det kan röra sim om mer än 15-20 grader det rör sig upp och ned. (Det märks mest på en diesel) Med tungt släp i riktigt motlut är inte termostaten fullt öppen förrens vid 105 grader ca. Om det är lite kyligt ute och man åker i en lååååång nedförbacke kan tempen lätt droppa till 85 grader.
av Nicke83
~Kalle~ skrev:Få se nu... Teknikmagasinet tar 349kr för ELM327 Bluetooth. Eller så beställer man på ebay för under 35 kr :wink: http://www.ebay.com/itm/ELM327-USB-Inte ... r=&vxp=mtr

Just de jag menar det finns väldigt många som köper allt över disk när man kan beställa det på Ebay /ali för halva priset eller mindre.
Exakt samma grej.

Tackar Kalle :-)-)
av Malmstroem
Jag har en Garmin Mechanic som sitter i OBD2 uttaget på min XC70 -12 och får upp motortemperaturen i min Garmin navigator.

Ungefär samma princip som ELM327, men lite annorlunda.
av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:Så nu har man en fejkmätare som visar nomaltemp även om motorn är kall eller varm för att hålla föraren lugn.
Hade gärna haft en mätare för allt från kylarvätsketemp till temp på olja i automatlåda osv men att inte ens kunna se kylarvätskans temp, ens på ett ungefär, är ganska dåligt. Att ha en fejkmätare hade varit mycket värt för mig, så ser man ju åtminstone om motorn fortfarande är iskall eller om den legat på normaltemperatur ett tag = sannolikt att man nått den drifttemperatur man kan nå i kallt klimat.
Nicke83 skrev:Just de jag menar det finns väldigt många som köper allt över disk när man kan beställa det på Ebay /ali för halva priset eller mindre.
Exakt samma grej.
Fick höra senast idag att det är skillnad på kina-versioner och "riktiga", vad då riktiga är vet jag inte. Den jag beställde via cdon funkade iallafall inte varken i min eller en kompis bil trots olika bilar, telefoner osv.
Användarvisningsbild
av Derank
Dom gör samma sak allihopa, jag beställde några sådana till ett par polare som inte ville använda sitt kreditkort på nätet:

http://www.aliexpress.com/item/MINI-ELM ... .57.HUuEg9

Funkar i alla bilar med OBD uttag. i det närmaste gratis, tror tom det följde med en hackad version av torque Pro, men jag kan ha fel där. Hursom är ju appen ochså mer el minsre gratis ( kostar ett par tior )
av Peter12345
Schmoyoho skrev:Hade gärna haft en mätare för allt från kylarvätsketemp till temp på olja i automatlåda osv
De finns i "Car Scanner ELM OBD2" - verkar vara bäst för Volvo just nu, framförallt på modellåren 2007-2014, med bl.a. DPF värde i 5-cylindriga motorer (dock inte i VEA-motorer, tyvärr). Funkar alldeles utmärkt!
Hittade en video: regenerering av DPF med Car Scanner
av agh39
Jag beställde min första från DX och min andra från nån annan kinasida, min tredje, som fungerade, köpte jag från kjell&co.
Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]