Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fisse
Det var visst petigt hur många dl det rinner ut...
Jag mätte aldrig upp hur mycket det var exakt, men det var mer än 2dl! Och när man skriver MAX så betyder ju det att det är aldrig mer än det, oftast mindre. 1 liter Mobil olja är för mig billigare än ett oljefilter.
av Smille
fisse skrev:Det var visst petigt hur många dl det rinner ut...
Jag mätte aldrig upp hur mycket det var exakt, men det var mer än 2dl!
Filtret är numera bytt! Använde biltemas verktyg, som nämnts tidigare i tråden (den metallkoppen man trycker på filtret, inte spindeln). Funkade jättebra trots att insatskoppen satt som en smäck. Max en halvliter rann ut, filterkoppen var förstås fylld till bredden av olja och så rann det lite i kanske 10 sek efter att jag tagit bort den. Packningen som satt på koppen var dock ett helvete att få bort, kanske är smidigast att skära bort den! Lite drygt 5,5 liter olja gick åt totalt. Alltså som ett normalt oljebyte och kanske ett par deciliter extra. Drog i Agrolsyntet, 5w40!
Användarvisningsbild
av fisse
Smille skrev:
fisse skrev:Det var visst petigt hur många dl det rinner ut...
Jag mätte aldrig upp hur mycket det var exakt, men det var mer än 2dl!
Filtret är numera bytt! Använde biltemas verktyg, som nämnts tidigare i tråden (den metallkoppen man trycker på filtret, inte spindeln). Funkade jättebra trots att insatskoppen satt som en smäck. Max en halvliter rann ut, filterkoppen var förstås fylld till bredden av olja och så rann det lite i kanske 10 sek efter att jag tagit bort den. Packningen som satt på koppen var dock ett helvete att få bort, kanske är smidigast att skära bort den! Lite drygt 5,5 liter olja gick åt totalt. Alltså som ett normalt oljebyte och kanske ett par deciliter extra. Drog i Agrolsyntet, 5w40!
En halv liter låter ju rimligt :) Bra jobbat och kanonbra med återkoppling :mrgreen:
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]