Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
fjohan82 skrev:
Exyzäta skrev:Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
... Eller att flyga i 14-16 timmar och vara riktigt koncentrerad att plocka ner kärran..
Är det verkligen så? Sitter båda piloterna koncentrerade och kör flygmaskinen i 14 - 16 timmar i sträck? Jag trodde att de turades om att flyga och att vila. De är väl dessutom tre i cockpit på större flygmaskiner?
av NilsO
Micce1980 skrev:Brukar ta mindre pauser och då efter ca 1.5h, har kört mycket och långt förr men har insett att min hjärna mår bra och håller sig piggare av detta upplägg.
Brukar också göra så om jag ska köra mer än två timmar eller så. Allra helst fem minuters paus varje timme. Skillnaden medan jag kör är kanske inte så stor (vad jag märker själv), men däremot har det stor inverkan på hur pigg jag är när jag väl kommit fram och vad jag orkar med då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev:Du känner dig säkert pigg men din reaktuonsförmpga är piss dålig efter 14tim.

Själv så kör jag sällan ner en 5-6tim sedan sträcker jag på mig en halvtimme timme. Men så kör jag ochså oftast långt på natten och kör fort och då behöver man en vilopaus då man är mer spänd pga den höga farten

Spänd av hög fart.... Spänna av en millisekund här i öst/balkan på småvägarna kan man glömma, speciellt när det mörknat. Oavbrutet dyker det upp rörliga hinder som barn, hästar, hundar, höns, får, kor, tjurar, traktorer utan ljus, folk som parkerar mitt i vägen utan ljus, extrema omkörningar och u-svängar Samtidigt som vägen är pepprad av fasta hinder som hål i storlek som bombkratrar, vassa kantstenar, 80 cm meter djupa rännstenar, järnvägsövergångar där rälsen inte är försänkt, pågående vägarbeten utan skyltar, inga vita linjer eller reflexer och grymma kurvor och backar. Lokalbefolkningen ligger i 90-120 genom byarna i mörkret. En sekund ouppmärksammhet så har man smällt i något och både det och bilen är demolerad.....

Kanske därför man kan köra så länge för det är omöjligt att tappa koncntrationen ett ögonblick.
av Tilly
Ehh...14 timmar utan paus? Behöver inte du äta? Eller pinka?

Har väl aldrig funderat så mycket på hur långa pass jag kör, skulle aldrig komma på idén att köra 14 timmar i alla fall.

Sedan undrar jag lite vad poängen är med att åka på semester om man aldrig stannar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tilly skrev:Ehh...14 timmar utan paus? Behöver inte du äta? Eller pinka?

Har väl aldrig funderat så mycket på hur långa pass jag kör, skulle aldrig komma på idén att köra 14 timmar i alla fall.

Sedan undrar jag lite vad poängen är med att åka på semester om man aldrig stannar...
Här är mackarna bemannade och personalen tankar upp bilen åt dig på några minuter, under tiden hinner man med att kissa.

Mat blev någon powerbar och en dricka bakom ratten.

Istället för att lägga 2-3 dagar körning mellan delmålen så kör jag det heller rakt av och så kan jag ligga still 3 dagar på varje ställe och uppleva det ordentligt istället för att vara på vägen varje dag.

En kort sträcka som från Polen till Rumäninn tex tog 14 timmar, visst kunde man kört det på 3 dagar istället, men jag kände att det var bättre att ha dessa vid detta stoppet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lucif3r skrev:Jag brukar ta en kort rökpaus/sträcka på benen varannan timme eller så, beroende på väg och lämpliga ställen att stanna på, samt hur långt kvar det är till "Mål".
TS borde helt klart börja röka :mrgreen:
av rid54
Efter tre timmar brukar jag tycka det är skönt att bryta och göra nånting utanför bilen (gå runt den, gå på muggen e.d.), men med sådana pass kan jag ofta hålla på rätt länge (om det finns behov). Förr eller senare blir man ju ändå hugrig och jag föredrar att äta utanför bilen, då får man ju en sorts rast. Det jobbigaste är om man börjar en resa i slutet av dagen, för då blir åtminstone jag lite sömnig efter 4-5 timmar.
Användarvisningsbild
av C.W.
är nog åldersrelaterad.
Kan påminna mig att i min ungdom åkte jag i ett sträck till Oslo (från Stockholm)
Nu när jag ska köra långt stannar jag och sträcker på kroppen efter 1,5 - 2 timmar
Matpaus efter 4 timmar är lagom
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle inte heller våga stanna på Balkan :lol:

Hej, Jag skulle upp på motorvägen ig&a[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]