NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då får du kolla den här till lördagsgroggen/ölen !
Ford Fikus och V50 har samma lager och samma uppbyggnad. Inget pressverktyg behövs bak.

Bak behöver du Tq 40 till spärrskaftet. Se till att göra riktigt rent så du inte tuggar sönder skruvarnas skallar med Tq hylsan, då får du riva bakvagnen och ta iväg skiten till verkstad. Dra på rejält med rostlösning på kvällen och låt stå över natten, dra på en omgång till och lossa.

Volvo tar säkert uppemot 3500-4000kr , gå in på Skruvat.se och kolla lager där enligt det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.
av krolleg
dieselputte skrev:Då får du kolla den här till lördagsgroggen/ölen !
Ford Fikus och V50 har samma lager och samma uppbyggnad. Inget pressverktyg behövs bak.

Bak behöver du Tq 40 till spärrskaftet. Se till att göra riktigt rent så du inte tuggar sönder skruvarnas skallar med Tq hylsan, då får du riva bakvagnen och ta iväg skiten till verkstad. Dra på rejält med rostlösning på kvällen och låt stå över natten, dra på en omgång till och lossa.

Volvo tar säkert uppemot 3500-4000kr , gå in på Skruvat.se och kolla lager där enligt det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.
Å till skillnad från filmen där han tar lös hjulnavet med skivan på plats så ta bort skivan först! detta för att du ska komma åt och göra rent skruvarna för gängorna går igenom lite här. Om du smörjer de gängor du ser och tar en stålborste och borstar bort rosten på gängorna så ökar du chansen att lyckas, det som kan hända annars är att du får lös bulten. men efter 1/2 varv så börjar den gamla skiten komma in i gängorna och bulten kan sätta sig :)
krolleg skrev: Å till skillnad från filmen där han tar lös hjulnavet med skivan på plats så ta bort skivan först! detta för att du ska komma åt och göra rent skruvarna för gängorna går igenom lite här. Om du smörjer de gängor du ser och tar en stålborste och borstar bort rosten på gängorna så ökar du chansen att lyckas, det som kan hända annars är att du får lös bulten. men efter 1/2 varv så börjar den gamla skiten komma in i gängorna och bulten kan sätta sig :)
Precis, och så bör man nog överväga byta ut en bromsskiva som ser ut som den i filmen, den är slut. Gränsfall om det skulle bli en 2a på den vid besiktning då det ser ut som det gått flisor ur slitytan på nåt ställe. En del besiktare är mycket petiga på den biten.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]