Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vid köp av bilfirma gäller konsumentköplagens regler enligt följande. Bilen kan reklameras under 3 år. Fel som uppstår under de 6 första månaderna anses vara ursprungliga fel, och det är säljaren som ska bevisa motsatsen. Under den övriga reklamationstiden är det köparen som ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel. Om det inte finns någon notering i deklarationen om bromsarna, som i detta fallet, är det säljaren som ska åtgärda. Detta gäller även om det följer med någon garanti eller inte. Konsumentköplagen är inte dispositiv. D.V.S. det går inte vid ett köp att förhandla eller avtala ner konsumentköplagen så att villkoren försämras. Däremot har säljaren rätt att erbjuda bättre villkor. Läs på denna delen av konsumentköplagen så att du stärker dig i diskussionen men säljaren.
Lucif3r skrev:Lustigt ordval... "gamla bilar".... en V50.... För mig är det är ny bil det :roll: Och ska absolut inte ha några missljud eller vibrationer för sig.
Gamla bilar räknar jag typ 20+år gamla modeller, som min t ex(som f.ö. inte har några missljud eller skumma vibrationer för sig, strax under 25k mil), som visserligen "bara" är 19 år :P.

Jag tror f.ö. inte det existerar några bromsar som inte är slitna efter 21k mil, förutsatt att dom inte nyligen blivit bytta då :)
Besiktningen är som sagt inte så kinkiga så länge bilen bromsar och drar jämt.
Visst, men om jag själv köper en begbil som tex kostar hälften av samma bil ny så förväntar jag mig ju att den är hälften så bra som en ny, därav att den är så mycket billigare.

Har ägt en hel del bilar i spannet 25.000 - 40.000 mil och det har inneburit meckade och lagande i stort sett 1-2 ggr per månad året om. Jag har åkt billigt, Men allt har fixats av mig själv för att lämna till verkstad had blitt mycket dyrare än att köpa ny bil.

Bmw 5:an jag hade hade nog haft en verkstadsräkning i storleksordningen 150.000 kr om man skulle fixat det på verkstad istället för själv. Inget man lägger ned på en bil värd 50.000 kr.
Efter 21k mil får man nog räkna med lite skrammel och gnek, det brukar inte ta många hundra mil innan det börjar gneka i all plast i en volvo idag.

Grannens hade gått 120mil då det började knäppa i stolpar och leva fan.

Tror inet man har mycket att hämta på en bil som gått 21k mil hos ARN, men man kan ju altid pröva.
VolvoB20 skrev:Visst, men om jag själv köper en begbil som tex kostar hälften av samma bil ny så förväntar jag mig ju att den är hälften så bra som en ny, därav att den är så mycket billigare.

Har ägt en hel del bilar i spannet 25.000 - 40.000 mil och det har inneburit meckade och lagande i stort sett 1-2 ggr per månad året om. Jag har åkt billigt, Men allt har fixats av mig själv för att lämna till verkstad had blitt mycket dyrare än att köpa ny bil.

Då tycker jag du har väldigt låga förväntningar :) Däremot är det väl lite av ett lotteri när man köper beggat, det är det ju...
945an kostade mig alldeles för mycket i reparationer, bortåt 50k under dom första 3 åren :roll: Men sen var den fin också :D
V70in har jag fortfarande inte ens lagt ner 10k på i delar under dryga 4 år. Tror notan ligger på ungefär 9k nu.
Jag har varit "tvungen" att laga den uh... 4 gånger tror jag. Första var vid inköp(styrled, avgasupphängning, trög styrning), andra året efter(strålkastare), och sen i år när kamremmen byttes samt bakbromsarna fixades med nya ok och skivor. V70in är ju då en -97a med strax under 25k på mätaren, köptes för 10k. Givetvis har den skavanker, men mekaniskt osv finns det inget fel på den, "går som ny" :) Skulle absolut inte kalla den hälften så bra som den var ny(eller, räknat rakt på pris, typ 30 gånger sämre), kanske 20% sämre om man räknar med alla kosmetiska defekter.

Så... nog tycker jag man kan begära rätt mycket av en begagnad bil, oavsett ålder/mil. Speciellt om man köper av en handlare, tycker jag, eftersom man betalar så mycket mer pengar jämfört med samma bil om det var privatköp.
Inköpspriset tycker jag spelar större roll än just ålder och mil, ju dyrare bilen är i sin klass desto högre krav bör man ha. T ex köper jag en till V70 -97 T5 för, säg, 6k, så förväntar jag mig inte att den ska vara lika bra och fin som min nuvarande. Köper jag däremot en V70 -97 T5 för 15k, så förväntar jag mig att den ska vara finare än min. Förstår du hur jag tänker? :)

Nu vet vi ju dock inte hur mycket TS gav för V50in, om det var billigt eller dyrt för V50is i samma klass.
Lucif3r skrev:Då tycker jag du har väldigt låga förväntningar :)
Snarare erfarenheter än förväntningar :D Några reparationer som krävde att motorn skulle ur varje gång, 3 ggr. Som koppling ,kamkedja, låda och så några AC rep och kupeventilation som kräver att inredning ska ut + lite dämpare, fjädrar, tank, bromsledningar, vattenpump, ac kompressor, fönsterhissar, kondensor, bromsrör, bromsok, kylfläktar , bränsleledningar och lite elektronik så kunde man nog bränt 200.000 kr på verkstad utan problem.
Lite roligt att se hur olika synen är på begagnade bilar måste jag säga. Bara för att man köper begagnat så ska man nöja sig med vad som helst verkar ju vara ett otroligt roligt tankesätt, så om man köper en kåk med några år på nacken så ska man ta för givet att det är ett fallfärdigt ruckel man köper och vara nöjd med det, då skulle det ju inte finnas någon begagnadmarknad på något.

Har i helgen varit och kört några äldre V50 med betydligt fler mil på nacken än den jag köpt och dom har inte varit i närheten av min bil så lite krav tycker jag man ska kunna ställa trots att det är en äldre bil.

Bilen är köpt av en volvohandlare och inte privat som jag såg det antydning till i någon inlägg och bilen kostade 44 000 kr.

Att plast knakar efter några år säger jag inget om, men nu är det betydligt mer än plastdetaljer som låter, missljudet från motorn/växellådan hörde till och med bilprovningen och menade på att det var allt annat än normalt.

Ska iallafall in på verkstan imorn så det återstår att se hur det blir med allt.
Att en bil är sliten är inte ett köpsrättsligt fel. Det blir ett fel om man inte kan förvänta sig felet med avseende på mil och pris. Kraftiga missljud är inte normalt oavsett prisklass.
Nian skrev:Lite roligt att se hur olika synen är på begagnade bilar måste jag säga. Bara för att man köper begagnat så ska man nöja sig med vad som helst verkar ju vara ett otroligt roligt tankesätt, så om man köper en kåk med några år på nacken så ska man ta för givet att det är ett fallfärdigt ruckel man köper och vara nöjd med det, då skulle det ju inte finnas någon begagnadmarknad på något.
Min BMW kostade 500.000 kr ny. Beggad fick jag den för 50.000, att 90 % av värdet försvunnit tyder ju på att den är sliten och inte är i nyskick längre och man kan gissa sig till att det är dyra reparationerpå gång.

Om en villa kostat 3 millar att bygga för 10 år sedan och du får köpa den för 300.000 tusen kr idag så villan har tappat 90% av sitt värde, då borde man ju också kunna gissa att huset slitits hårt och behöver omfattande renovering.
av Mwi
Lövet skrev:Att en bil är sliten är inte ett köpsrättsligt fel. Det blir ett fel om man inte kan förvänta sig felet med avseende på mil och pris. Kraftiga missljud är inte normalt oavsett prisklass.
Nja är den såld av ett företag till en privatperson så gäller ju reklamationsrätten i 3 år, de första 6 månaderna så anses det vara ett ursprungligt fel utan att köparen måste bevisa det, efter det är det upp till köparen att bevisa det. Vad man förväntar sig har ingen betydelse utan det är vad som är angivet av bilfirman i varudeklarationen angående skick och funktion.
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... lhandlare/
LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]

Stefans 968

Rear wiper delete, allt går att sätta t[…]

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]