andersuw skrev:Om du har spänning i kontakten på vänster sida och den spänningen är ungefär lika hög som i kontakten på höger sida har du, om man beaktar vad du redan sagt om hållarbyte och lampbyte, uteslutit allt utom en sak: kontakten på vänster sida. Där kan fortfarande vara nåt vaj som gör att den inte ansluter på rätt sätt till hållaren. Det skulle också möjligen kunna vara så att det glappar någonstans inne i kontakten så att den ibland ger spänning och ibland inte.
Sådant här kan ibland vara lurigare än man kan ana. Jag har ett tag haft problem med höger skyltlykta på min gamla 02:a. Snart sagt varje gång jag startat bilen och tittat på den i samband med att jag stänger garageporten har den varit släckt. Men det har räckt med en mycket lätt klapp på armaturen för att den skall vakna och börja lysa. Och ytterligare en klapp eller två har inte inneburit att den slocknat på nytt.
Jag var säker på att det glapp det uppenbarligen var fråga om antingen satt i övergången mellan kablaget och lamphållaren eller mellan lampan och lamphållaren. Så jag demonterade, tog bort oxid, kollade att det inte fanns några tecken på glapp kvar och återmonterade. Lika förbenat fortsatte lampan att vara släckt varje gång jag stängde garageporten efter mig men vakna till liv så fort jag gav armaturen en lätt klapp. Upprepade hela proceduren med demontering, rengöring och noggrann avcheckning. Ändå samma behov av handpåläggning för att få lampan att gå igång.
Till sist började jag på nytt misstänka själva glödlampan som jag förstås haft ögonen på från början men uteslutit eftersom det inte var fråga om det gamla vanliga: avbruten glödtråd som återfår kontakten med sin andra hälft av en slump lite då och då. Och glödlampan visade sig mycket riktigt vara boven i dramat. Lampan var på något mystiskt sätt glapp någonstans internt utan att för den skull vara sönderbränd. Mycket ovanligt fenomen som jag aldrig tror mig ha råkat ut för tidigare.
Hej!
Tack för ditt svar! Har fått ordning på detta, vet inte vad det var egentligt, kanske något glapp?
Bytte själva lamphållaren mot en ny från volvo, joxade på med stiften och kablarna så fungerade det sedan. Idag är D-day, klockan 15.00 ska bilen besiktigas, är rädd att det kommer gå åt skogen i år, för första gången på 4år.
// Daniel