Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
StefanN skrev:Måste ju finnas ett motsvarande hål, hur ska man annars komma in? Går ju inte plocka klädseln med luckan stängd.
Hehe, vet ej, finns inget i manualen om det heller.
Har googlat men inget resultat.
Användarvisningsbild
av reo91
Läste något om att wiren kanske är utsliten, så den har sträckts ut och kan nu inte dra tillräckligt mycket i låskistan som den borde.
Vad tror ni?

Körde alla tester i VIDA utan att hitta varken kabelbrott i kabelstammen till luckan eller att någon sensor inte fungerade.
av andersuw
Tänkbara felorsaker för den felkod du har är enligt VIDA:

Skadad givare 2 (yttre låsläge).
Hydraulikpumpens motor är skadad.

Minst ett av de tänkbara felsymptomen stämmer också: Baklucka/bagagelucka/Svårt att öppna.

Så det ligger väl nära till hands att börja i den änden.
Användarvisningsbild
av reo91
andersuw skrev:Tänkbara felorsaker för den felkod du har är enligt VIDA:

Skadad givare 2 (yttre låsläge).
Hydraulikpumpens motor är skadad.

Minst ett av de tänkbara felsymptomen stämmer också: Baklucka/bagagelucka/Svårt att öppna.

Så det ligger väl nära till hands att börja i den änden.
Som jag skrev ovan så körde jag tester på alla givare genom VIDA, och hydraulpumpen är också testad.
Det sista VIDA sa var att låset kan vara trasigt.
Inre och yttre givare ändrar status när de skall göra det(vid öppning och stängning)

I och med att det sitter en wire som kan slitas ut så känns det som den, när bakluckan används så pass ofta som den gör så känns det mer som den.
På farsans bil är det tvärtom där går inte elmotorn in och öppnar luckan om man öppnar den utifrån via handtaget, öppnar man den däremot via fjärren eller inifrån bilen fungerar det galant :) Jag har haft bort klädseln på luckan och lokaliserat felet till en mikrobrytare som inte riktigt fungerar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
reo91 skrev:.... och hydraulpumpen är också testad.
Å fasiken.... jag fick för mg att det bara var en elmotor som ryckte i vajern.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
reo91 skrev: Jag har försökt smörja med 5/56, blivit bättre då man nu kan få upp luckan(dock med våld), vilket inte gick tidigare.
Använd något bättre än 5-56. Ta Mo2S eller Lithium spray.
Användarvisningsbild
av reo91
VolvoB20 skrev:
reo91 skrev:.... och hydraulpumpen är också testad.
Å fasiken.... jag fick för mg att det bara var en elmotor som ryckte i vajern.
Det sitter en liten elmotor som drar i en vajer vilket öppnar låset. Är wiren utsliten så kan elmotorn inte öppna låset ordentligt.
Hydraulmotorn öppnar luckan.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]