Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
En fråga ska bultarna som håller momentstagen dras fast med belastning på bakaxeln ??......för när jag tog ner stagen så pallade jag upp den med pallbockar på domkraft fästena bak för att avlasta bakaxeln & jag läste någonstans att bultarna till Momentstagen ska dras fast när bilen står på hjulen för att undvika att man bygger in spänningar i momentstagen......så jag vill bara dubbelkolla nu......så att jag inte gör något helt fel på slut spurten :roll:
Du ska dra fast dom när bakaxeln är i arbetslöge, alltså när bilen står med hjulen på backen, eller om du har bilen upplyft, men uppallad i bakaxeln o.s.v. Drar uu fast dom i annat läge kommer bussningarna att vridas sönder till slut.
Amarace skrev:Du ska dra fast dom när bakaxeln är i arbetslöge, alltså när bilen står med hjulen på backen, eller om du har bilen upplyft, men uppallad i bakaxeln o.s.v. Drar uu fast dom i annat läge kommer bussningarna att vridas sönder till slut.
Hej
Tack för svaret :D
Då vet jag läget......jag misstänkte nästan att det var på det sättet som du beskriver......så jag drog fast bultarna på löst & pallade om bilen & ställde pallbockarna under bakaxeln......så jag drar fast dom nu & släpper ner bilen på hjulen.....
& ett stort tack för alla värdefulla tips & svar
Jag fick lämna in momentstagen till en mekonomen verkstad som hade riktiga verktyg för detta här......det blev fixat på ca 15 - 20 minuter......men priset det var dyrt 450 kronor ville ha när jobbet var klart........så jag ska försöka få lite Pengar tillbaka nu
Så min fråga nu är......vad är ett rimligt pris att betala för ett sånt här snabb jobb med att byta ut 4 stycken bussningar i momentstagen ?? & 450 kronor det är ett kraftigt överpris tycker jag nu........vad tycker ni själva nu ?? Ge mig en rättvis summa på vad jag skulle ha betalat

Tack på förhand
20min o 450kr blir ju 1350kr/timme. Bara o höra vad dom tar per timme.
Fick du inte ett specat kvitto? Kan tänka mig att dom tar betalt för minst 0,5 timme, då blir timpriset 900kr, vilket inte är nåt direkt konstigt.
Dom jobbar ju inte gratis.
Ta det som en lärpenning att alltid fråga pm pris först och att om man inte klarar nåt själv så kostar det helt enkelt.
Varför ska jag ta detta som en läropeng för......jag förstår att ingen jobbar gratis......jag hade räknat med typ 300 kr & jag vet oxå att saker man inte klarar av själv då kostar det pengar men 450 kr tycker jag är ett för dyrt pris motsvarande arbetsinsats insatser för jobbet
maccus skrev:Varför ska jag ta detta som en läropeng för......jag förstår att ingen jobbar gratis......jag hade räknat med typ 300 kr & jag vet oxå att saker man inte klarar av själv då kostar det pengar men 450 kr tycker jag är ett för dyrt pris motsvarande arbetsinsats insatser för jobbet

En lärpenning i att alltid fråga om pris såklart. Återigen, står det inte specat på kvittot vad du har betalat för??

Det kostar på verkstad. Nån ställer sin tid till förfogande, dom använder sina maskiner o.s.v. Klart dom vill ha betalt. Att du räknar med att betala ett pris har ju inget alls med hur dom väljer att ta betalt att göra. Jag kan ju bedöma att en arnetsinsats ska kosta 300kr, men den som utför arbetet kan ju tycka att det är minst det dubbla som krävs.

Tycker inte 450kr är nåt överpris helt enkelt. Så tyvärr, inget medlidande från mig ;)

Jag tacklas med sånt, pysslar b.la med att repa datorer, och då jag lämnar prisförslag så kan kommentarer komma typ " men du kan ju göra annat samtidigt", "du sitter ju bara framför datorn" o.s.v. Folk tror att det ska vara billigt, men det finns en timtaxa, och ibland minimidebitering, och ibland en startavgift, då får man räkna med en chock, om man nu inte frågar om pris först.

Dina 20min hos mig skulle ha kostat 478kr (startavgift 200kr, 20min arbete 182kr, o så moms på det).
Inte för att vara den som är den då men nu är jag det endå så denna mening vart helt värdelös men....

...hade du köpt polyretanbussningar så hade du monterat dem mycket enklare själv. kräver lite skills i ett skruvstycke beroende på modellen man väljer, men de är en barnlek i jämförelse och hade blivit billigare. men de vet du ju först nu då.... ;)
Efter diverse försök genom tiderna att pressa i bussningar utan rätt verktyg har jag sakt mig själv aldrig mer försöka.

Tycker 450 kr var ett bra pris maskinerna och lokalen kostar ju att stå med tills en kund kommer sen personal och kunande hos personal kostar också pengar.

Tycker verkstäder brukar kunna vara helt otroliga på att ta betalt. En vän fick betala 3000kr för att byta 4 liter olja i sin skoda från 2001 för några år sen och det tar max 20 min för en verkstad att göra. Nu mer lockar han mig med lunch på valfri resturang om jag byter olja så vi brukar ha lång lunch ibland nu mer :-)

Så lått bli och bråka med dom, då kanske dom inte vill byta bussningar till dig igen.

För övrigt håller jag med Frrla ska man byta själv bytt till polyrytanbussningar mycket enklare att få i. Sen kan dom visserligen ha lite andra nakdelar som ljud som kanske planterar sig mer via dom. Eller kan upplevas lite väll hårda. Men allt efter tycke och smak.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]