Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDP
Knepigt de verkar med årsmodell och motorer, såg att på bakluckan (höger sida) står det 2.4, men i dokumentationen byggdes bilen 2003/11 i Sverige? Som jag förstått så gjordes inte 2.4 motorerna då utan 2.5?

Vilket fall som helst, jag begärde en offert från Mekonomen på oljebyte, tänkte att om arbetet inte kostade så mycket kunde ett proffs få göra de då min far (som kan motorer) är utomlands och inte kunde assistera mig (lika bra att ha hjälp första gången)

MEN på offerten ville de använda en rätt fin olja, 0W-30, är inte denna rätt tunn? Har för mig att på lite äldre bilar är det bättre med lite tjockare olja, nånting med kolven att göra?
av andersuw
JDP skrev:Knepigt de verkar med årsmodell och motorer, såg att på bakluckan (höger sida) står det 2.4, men i dokumentationen byggdes bilen 2003/11 i Sverige? Som jag förstått så gjordes inte 2.4 motorerna då utan 2.5?
Om bilen är byggd i november 2003 bör den vara årsmodell 2004 och ha 2,5-litersmotorn. Kolla för säkerhets skull i fordonsregistret här:

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Vad sägs där om tillverkningstidpunkt och cylindervolym?
JDP skrev:Vilket fall som helst, jag begärde en offert från Mekonomen på oljebyte, tänkte att om arbetet inte kostade så mycket kunde ett proffs få göra de då min far (som kan motorer) är utomlands och inte kunde assistera mig (lika bra att ha hjälp första gången)

MEN på offerten ville de använda en rätt fin olja, 0W-30, är inte denna rätt tunn? Har för mig att på lite äldre bilar är det bättre med lite tjockare olja, nånting med kolven att göra?
Det här med oljeklassningar är lite marigt och om 0W-30 är bra eller dåligt beror på andra klassningar än viskositetsklassningen. Om du tittar i manualen, som du också kan hitta på nätet här (finns även en version du kan ha i smartphonen)

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 4&sw=03w46

ser du (på s. 135) att 0W-30 funkar utmärkt om oljan också uppfyller ACEA A3. Om den däremot inte gör det blir 0W-30 för tunt. Jag skulle tippa på att Mekonomens olja är en ACEA A3-olja men det är säkrast att kolla det.
Läs på etiketten framme över kylaren. där står ACEA-klass och denna måste följas !
Viskositeten är inte helt slavisk att följa, men 0W-30 är en aning tunn för att vara helt optimal till en turbomotor i fall ACEA-klassningen är A3/B4.
Till A3/B4 är en vanlig 5W-40 lämplig, men även 0W-40 fungerar även att den är svagare att motstå slitage.
av andersuw
Nej, 0W-30 är inte för tunn för att vara optimal till en turbomotor eller någon annan bensinmotor i den här generationen förutsatt att oljan är A3-klassad. Tvärtom. Av den sida i manualen som jag hänvisade till i föregående inlägg (s. 135) framgår att 0W-30, förutsatt att den är A3-klassad, är likvärdig med 5W-40 i riktigt varmt väder men bättre vid riktigt kallt väder. Även 0W-40 är bättre än 5W-40 förutsatt att den är A3-klassad.
av JDP
Vad sägs där om tillverkningstidpunkt och cylindervolym?

De står att fordonsåret är 2003 och tillverkades 200312

Motorn är slagvolymen 2435 Cm3 och 125kW

Ej import / införsel står det också så antar att den är byggd i Sverige?
Användarvisningsbild
av Pickadoll
andersuw skrev:momentnyckel för åtdragning av oljeplugg och oljefilter. Det behöver inte vara något avancerat utan du kan klara dig med den här synnerligen primitiva varianten från Biltema (vilket är vad jag själv använder):

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/
Om jag fattar det rätt så är typ 50nm ca 5kgm osv på den där momentnyckeln.
av andersuw
Ja du fattar rätt. :D
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]