Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

spaceuser skrev:
Persvante skrev:Startade upp ägandet av en V60 D4 med 8-växlade automaten med en långresa till Göteborg. Hade en D2, med manuell låda, tidigare som jag tyckte gick billigt, men D4 gick snålare (nåja, rätt lika)!

Har kört Västerås-Göteborg ett antal gånger och hamnat på 0,53 i genomsnittsförbrukning, men med D4 så gick det 0,52 dit, förbrukningen gick upp lite till 0,54 vid stadskörningen, men när vi var tillbaka i Västerås, så var förbrukningen tillbaka på 0,52!

Det tycker jag är imponerande för 181 hk och automatlåda.

Får se vad förbrukningen blir med husvagnen på kroken, D2 hamnade på 0,85, hoppas och tror att D4 drar nån dl mindre?
Jag körde Mjölby-Västerås med min XC60 D4 AWD MY16 med den 6-vxl automaten på låga 0,69 för en nästan 2 ton tung bil, men sedan tillkom några mil i stan veckan efter och vips hamnade förbrukningen på 0,82... vid pump! Är dina siffror möjligen vid pump?
Nej, det är siffror från färddatorn, ska testa på pumpsiffrorna nästa gång. Bilen var inte riktigt fulltankad, så det gick inte att mäta vid pumpen.
Det mesta handlar väl om slagvolym, vikt på bilen och hur försiktigt man kör.

Det känns som att gapet i förbrukning mellan diesel och bensin stängs mer och mer, särskilt som dieseln blivit lika dyr som soppan de senaste åren.

Att köra under 0,7 på långfärd med full packning är inga som helst problem med min T6:a, har till och med kommit under 0,6 men då körde jag målmedvetet att dra lite soppa. Det som drar upp förbrukningen på min bil är väl främst att kompressorn alltid drar lite + att jag har all elektronik som drar.
Blandad körning = 0,8
Dieseln är fortfarande någon krona billigare per liter än bensin på grund av lindrigare beskattning. Det är också den skillnaden som främst motiverar den högre fordonsskatten på dieselbilar.

Jag vet inte heller om jag kan hålla med om att gapet i förbrukning mellan dieslar och bensinbilar krymper. Förbrukningen har minskat i båda fallen men skillnaden i procent räknat är ungefär densamma som tidigare. ADAC (d.v.s. Motormännens tyska motsvarighet) har ganska nyligen testat en S60 D4 och en V70 T5, båda med VEA-motor och båda med åttastegad automat. I den körcykel de använder, som är mer realistisk än den som används för att uppmäta den officiella förbrukningen, landade D4:an på 4,9 liter per 100 km och T5:an på 8,5 liter. Även om man lägger på en halvliter på D4:an med tanke på att bilen i det fallet var en S60 snarare än en V70 drog alltså T5:an tre liter (60 procent) mer.

Vad beträffar de övriga faktorer av betydelse för förbrukningen som du nämner skulle jag vilja lägga till luftmotståndet. Det är kanske det främsta skälet till att en XC60 drar mer, särskilt vid landsvägskörning, än en S/V60, allt annat lika.
Persvante skrev: Nej, det är siffror från färddatorn, ska testa på pumpsiffrorna nästa gång. Bilen var inte riktigt fulltankad, så det gick inte att mäta vid pumpen.
På min V60 D4 2016 manuell har jag en felvisning i färddatorn på ca 5-10%.

Nyligen körde jag Lindesberg-Göteborg på 4,1/100 km enl färddatorn, men det ska finnas lite mer att ta på vad gäller förbrukningen.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]