Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Andersuw: Jag har följt detta med E85 i mer än 11 år nu. Jag körde blandtankat i en 245 -92 i mer än 5 år innan jag köpte en V70 2.0F. Det här med att införa 10% etanolinblandning har varit på gång minst tre gånger under den här tiden. Men varje gång när det har närmat sig "deadline" så har man klivit av beslutet och behållit 5% etanol. Det är en konstig miljö/trafikpolitik i det här landet. Första gången på senare år som det var aktuellt var det dåvarande statsministern själv som genomdrev att ansöka hos EU om 10%. Men han fick senare kliva åt sidan. Nästa regering skulle "vända kappan efter vinden" minst tre gånger, och böjde sig för påtryckningar och lobbyism från bilindustrin (den tyska i första hand) så det blev inget av det då heller. Läget för dagen är knappast värt att kommentera. Det blir enklare när man har facit i hand.
Vi skall dock veta att när etanol började blandas i bensinen på nittiotalet, så var det i vissa regioner 10% etanol. Det var i första hand 08-området och ostkustkommunerna. När vi sedan kom med i EU så stämde inte den blandningen överens med vad EU ansåg vara bensin. Därför fick man gå ner till 5%. Några länder struntar i vad EU tycker. Frankrike har på eget bevåg bestämt 10%. I Finland var det för några år sedan en väldig skrämselpropaganda när man ville blanda 10%. Det publicerades listor i media om vilka bilar som inte skulle klara dessa 10%. Dom skulle haverera och brinna upp och en handfull andra olyckor skulle drabba bilarna. I dag kör alla bensinbilister i Finland på 10% etanolblandning. Utan störningar eller olyckor
Vi tar lite mer märkligheter från Finland när vi ändå är igång. I Finland är literpriset under 1 euro på E85. Varifrån kommer deras billiga etanol (i huvudskak?) Från Sverige!!!??? :shock: :shock: :shock:
StefanKG: Du får ha din uppfattning om hur din bil var med E85, men det är uppmätt att en FFV-motor blir starkare på E85. Det finns testresultat på detta. Och jag syftar inte på SAAB i detta fallet. Det var en turbomotor och så kan man inte jämföra.
av andersuw
Den tyska situationen vad beträffar etanolinblandning har varit, och är såvitt jag vet fortfarande, att man kan välja mellan att tanka ren bensin och bensin med 10 procents etanolinblandning. Varför vi själva bara har fem procent vet jag inte men det kan mot bakgrund av vad både du och jag vet om situationen i andra länder knappast vara därför att EU förbjuder högre inblandning.

Lyckligtvis är ju detta med inblanding av ett bränsle i ett annat (etanol i bensin, RME i diesel) inte längre något som ens kan bli föremål för diskussion vad beträffar den delvis icke-fossila bensin som Preem jobbar på att utveckla eller den delvis icke-fossila diesel som redan finns att tillgå. Så länge produkten är i linje med den tekniska definitionen av bensin eller diesel är den helt enkelt bensin eller diesel, alldeles oavsett om ursprunget är fossilt eller inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
SvenB skrev:Detta stämmer vad beträffar Fordversionen av denna motor. Men vad jag fått höra är det olika topplock på dessa och Volvoversionen.
Det kan mycket väl stämma. Jag har inte följt de problem som i vissa fall drabbat etanolmotorer särskilt noggrant. Det jag tror mig veta är dock att när det varit problem har det inte sällan varit just spridarna det handlat om.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]