Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

NorrortVolvo: Jag har varit och grävt fyra gånger i dörrar och det jag alltid verkar ha lika svårt för är momentet med att lirka ur och att lirka tillbaka in låskistan som sitter ihop med resten av panelen. Får alltid det fel och känns alltid som att jag kommer bryta av någonting. I VIDA står det man ska lyfta den utåt men det kanske är jag som gör det svårare för mig själv som inte kopplar loss sladden utan gör som i guiden och låter den sitta.
Kan bara konstatera att Volvo lyckats göra byte av låskista till en långt mycket mer komplicerad manöver på V70 II jämfört med V70N. På V70N är det busenkelt: Pilla bort täckplattan i handtagskoppen på insidan av dörren, skruva ur skruven bakom, tryck in (halvvägs) sprinten i clipsen längs kanterna på dörrpanelen och ta bort clipsen, lyft av dörrpanelen, lossa vajern (släpper mer eller mindre av sig själv) och elanslutningen så att dörrpanelen kan lyftas bort, lossa den plasttätning som döljer det hål genom vilket låskistan kan lyftas ur, lossa den skruv som håller fönstrets styrskena i nederkant, skruva ur de skruvar som håller låskistan, lossa dess elanslutning och lyft bort låskistan. Montera som vanligt i omvänd ordning. Klart.

Har bytt en hel bakdörr på min V70 -02, inklusive överflyttning av alla komponenter i dörren från den gamla dörren till den nya. På V70 II verkar det vara nästan lika mycket jobb att bara byta låskista.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]