Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

välj den starkaste, tjuriga bultar finns det gott om.
vikten är en annan viktig sak, en elektrisk mutterknack är relativt tung och otymplig.
Har 2 st, båda på 400 Nm.
En från clas ohlson, låsringen till hylsorna gav upp.
En från Jula, som faktiskt är lättare och mer kvalitativ.
Mutterdragaren kan jag inte uttala mig om, men momentstav av billigare variant rekommenderar jag inte. Kör bara så att muttrarna lagom går mot fälgen och dra det sista för hand när du sänkt ner bilen. Själv drar jag alltid med momentnyckel trots att jag säkert dragit fast hjul på bilar tusen gånger, det blir gärna för hårt annars.

Själv har jag två mutterdragare med 1/2" fäste, båda tryckluft, en ingesoll-rand och en Scorpion från duab-huset. Den sistnämnda är starkast och ska dra 1350nm men det händer att den går bet på hjulbultar även om det är ovanligt - så räkna med att du kommer få dra loss vissa bultar för hand först med en mutterdragare som drar 310nm.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ang. momentstavar så finns det vissa toleranser de måste hålla sig inom, vill minnas att det är kring 2% som det får skilja, vilket faktiskt är inom gränserna.
värre är det med alla lata puckon på däckverkstäderna som är för lata för att sätta på en momentstav, utan drar fast bultarna med en knack på kanske 800 Nm
Har inga erfarenheter av en elektriskt mutterknackare mer än att dom för ett fy helsikes väsen (kanske beroende på modell) Själv så köpte jag en tryckluftsdriven mutterknackare för runt 1000kr (Kamasa) och det var det absolut värt :D Bra styrka 850Nm så den släpper dom allra tuffaste bultar/muttrar men ibland får man ju släppa på hjulbulten för hand men då ska dom sitta stenhårt.
Den bör ju va på minst 500-600nm för att orka lossa några bultar är min erfarenhet.
milktrucker skrev:ang. momentstavar så finns det vissa toleranser de måste hålla sig inom, vill minnas att det är kring 2% som det får skilja, vilket faktiskt är inom gränserna.
Japp, men det gäller ju bara om den är monterad på den mutterdragare den är kalibrerad för vid det lufttrycket den är kalibrerad för.
Vi har redan sagt mycket fram och tillbaka i debatten om momentstavar. Jag hittade en någorlunda bra förklaring på momentstavar, ett 20-tal rader. Kan kanske vara intressant att läsa för den som vill informera sig:
http://www.alltombilen.com/laga_bilen_f ... mentstavar

Bärigheten i det skrivna står inte jag för, men gissar att det är någorlunda riktigt.
Jag har en gul från Biltema, typ 999kr. Den har fungerat bra tills dess att den gav upp, tappade orken. Jag fick 15% rabatt på en ny då det var två år och två veckor sedan inköp...

Jag köpte istället en röd på Jula, 350kr. Den har lite sämre balans än den på Biltema men annars helt ok.

Jag har även haft två av de billiga som säljs på Jula och Biltema (likadana) men de har gått sönder fort och är tunga som bly.

Nu använder jag knackaren till en hel del skruvande förutom bara till att byta däck...
Rådlös skrev:Vi har redan sagt mycket fram och tillbaka i debatten om momentstavar. Jag hittade en någorlunda bra förklaring på momentstavar, ett 20-tal rader. Kan kanske vara intressant att läsa för den som vill informera sig:
http://www.alltombilen.com/laga_bilen_f ... mentstavar

Bärigheten i det skrivna står inte jag för, men gissar att det är någorlunda riktigt.
Visst är det så, Mutterdragaren slår med slag som innehåller en viss energi. Lägger man något i mellan som fjädrar kommer man jämna ut slaget och kraften blir lägre. En momentstav fjädrar vid ett visst moment, men om du har en väldigt kraftig eller svag dragare så får du rätt stora avvikelser.
Använder inte momentnyckel eller momentstav utan jag brukar köra direkt med mutterknackaren men jag ställer ner kraften på den istället. Hellre att det sitter för hårt än för löst.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]