Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrillo
oldtimersmc skrev:Skiftnycklar skall man kasta över vänster axel. Köp en hylsa och ett lämpligt draghandtag så är halva jobbet gjort.
Beroende på var du kan vara och göra det så behöver du en tratt papper/trasa att torka rent med något att tappa upp den gamla oljan i torxnycklar (en variant av insexnyckel) till att demontera hasplåten under motorn med.
Skall du hålla till ute på gatan så behöver du en garagedomkraft + 2st pallbockar. Har du tillgång till lyft/smörjbrygga så är du lyckligt lottad.
Sist men inte minst en bra pannlampa.
Allt detta kan du köpa lite varstans men handla gärna på biltema så blir det inte så dyrt och du sparar in det lätt på första bytet.
Lycka till...
Hur sjutton lyfter man så att man kan palla upp bilen? Har en 2,5ft r design och trots lågprofildomkraft kommer man knappt åt specade lyftpunkter men med dem kan man ju bara lyfta en sida i taget....
av jpennerb
Inte värt att göra det själv med allt paltande och kladda med olja och filter. Att köpa allt själv och lägga ner tiden för byte mot att låta volvo göra det tror det var skillnad på några hundralappar sist jag kollade. 1300kr betalade jag för senaste mellan servicen.
av oldtimersmc
chrillo skrev:
oldtimersmc skrev:Skiftnycklar skall man kasta över vänster axel. Köp en hylsa och ett lämpligt draghandtag så är halva jobbet gjort.
Beroende på var du kan vara och göra det så behöver du en tratt papper/trasa att torka rent med något att tappa upp den gamla oljan i torxnycklar (en variant av insexnyckel) till att demontera hasplåten under motorn med.
Skall du hålla till ute på gatan så behöver du en garagedomkraft + 2st pallbockar. Har du tillgång till lyft/smörjbrygga så är du lyckligt lottad.
Sist men inte minst en bra pannlampa.
Allt detta kan du köpa lite varstans men handla gärna på biltema så blir det inte så dyrt och du sparar in det lätt på första bytet.
Lycka till...
Hur sjutton lyfter man så att man kan palla upp bilen? Har en 2,5ft r design och trots lågprofildomkraft kommer man knappt åt specade lyftpunkter men med dem kan man ju bara lyfta en sida i taget....

Lyft en sida palla. Lyft andra sidan palla.
av oldtimersmc
jpennerb skrev:Inte värt att göra det själv med allt paltande och kladda med olja och filter. Att köpa allt själv och lägga ner tiden för byte mot att låta volvo göra det tror det var skillnad på några hundralappar sist jag kollade. 1300kr betalade jag för senaste mellan servicen.

Läs vad TS skriver, 1300 för en mellanservice är egalt då han har för avsikt att hantera allt detta i egen regi och mellan bruka allt dra iväg betydligt mer än så.
av Baselord
Har aldrig betalat under 2000kr för byte av olja + filter. Då på mekonomenverkstad. Så nog borde det gå att spara lite pengar..
Sen om det faktiskt är värt slitet och kladdet med att göra det själv, det vete fan
av Lövet
Köper man olja och filter härifrån så kan man spara en hel del.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... _name=aral
Har heller aldrig betalat under 2000kr för oljeservice.
av Yaniz
Lövet skrev:Köper man olja och filter härifrån så kan man spara en hel del.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... _name=aral
Har heller aldrig betalat under 2000kr för oljeservice.
Oh, fy fan! 215 EUR för oljeservice! Här i södra Tyskland i en mindre lantortstad tar allverkstan mindre än 100 EUR för oljeservice på min BMW. På min V70 2.5T byter jag själv - med olja och filter inhandlat in der Bundesrepublik - för 50-60 EUR.
av Lövet
Nu pratar jag märkesverkstäder (eller större kedjor) i storstad.

Det är inget större problem att åka till Nisses Bil & Smide för runt tusingen men jag tycker inte det riktigt är samma sak.
1) Stämpeln kommer leda till diskussion när jag säljer bilen
2) Jag vet inte vilken olja de häller i bilen

Baserat på de senare 2 så byter jag hellre oljan själv, alternativt låter märkesverkstad göra det. Det beror helt på vilken prisklass bilen befinner sig i. Mellanläget ser jag ingen större poäng i, jag är inte rädd att bli smutsig själv.
av Lövet
Så länge den har rätt klassning är det bara att köra. Oljediskussioner är fullt av myter och gubbar som "minsann hör skillnad på märke X och Y". Själv ger jag inte mycket för sådant...

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]