Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Koffe145
Nu sitter knappen på plats, och den tänds när jag sätter på helljuset, men har fortfarande konstant spänning på den ena kabeln. Och noll på den andra. Snart så åker jag omkring med en yxa i huven. Är elektriker och mekar en del bil, med detta blir jag vansinnig på.
av Marcuslindholm
1. Relät ska ha egen + och -.
2. Ledrampen ska ha egen jord, du kan välja att dra två kablar (+,-) från relät till rampen, eller enbart +, och istället jorda rampen vid närmaste skruv som sitter i plåt.
3. Relät ska ha en styrström. Den tog jag från helljusets +. Tjuvkopplade mig in på den kabeln.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Signalen från CEM är en s.k. NPN-utgång d.v.s. den sluter till minus/jord.
Reläspolens ena pol 86 skall alltså anslutas till + (som finns i kontaktstycket) och den andra polen 85 till signaltråden i kontaktstycket.
av glock40sw
En gång till, de två kablar till kontakstycket är en röd-svart och en brun-vit. Har varit de färger i alla bilar jag har sett fast jag har ju inte kollat alla versioners kopplingar.
I den röd- svarta kabel ska du ha konstant spänning om du har en hel säkring i en rätt slott.
I den svart- vit kabel ska också ha spännig i en obelastat läge. har inte själv aldrig försökt mäta men det finns en lång tråd om saken på en annan forum.
Du ska först försäkra att det finns spänning iden röd-svart kabel och sen koppla relä spolen mellan de kablar, inget annat.
När du sen slår helljuset och trycker in den extraljusknappen ska relä dra
Lycka till!

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]