NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag varit ute med VIDA igen. Jag såg ingenstans där man kunde se när additivet senast fylldes på, men jag körde testet och det visade 15/15. Alltså fullt, vilket jag tycker är skumt.
Om nu bilen ger "fel signal" och tror att det inte finns additiv kvar, borde inte själva testet också visa 0/15 då?
Och om det nu stämmer att additivtanken är full, är det också lite märkligt då det inte har fyllts på på de senaste 2000milen iaf.
Problemet är att VIDA inte kan säga hur mycket som är kvar. Det är bara en räknare typ. Läs om det i VIDA så förstår du.
Således kan nu nolla räknaren och bilen/datorn tror att det är fullt när det tex är tomt! Så den kan inte känna av den faktiska mängden tyvärr.
Det du kan göra är att fylla upp och sedan nollställa räknaren så den ställer sig på 15/15. Då vet du att det är OK och fullt.
Du får göra en fysisk kontroll för att kontrollera mängden additiv.

Så det finns säkert verkstäder som bara nollar utan att fylla på. Finns säkert även dom som fyller på och glömmer nolla. Tror datorn att det inte finns något kvar trots fullt, då är det tomt så att säga.
timebandit skrev:Problemet är att VIDA inte kan säga hur mycket som är kvar. Det är bara en räknare typ. Läs om det i VIDA så förstår du.
Således kan nu nolla räknaren och bilen/datorn tror att det är fullt när det tex är tomt! Så den kan inte känna av den faktiska mängden tyvärr.
Det du kan göra är att fylla upp och sedan nollställa räknaren så den ställer sig på 15/15. Då vet du att det är OK och fullt.
Du får göra en fysisk kontroll för att kontrollera mängden additiv.

Så det finns säkert verkstäder som bara nollar utan att fylla på. Finns säkert även dom som fyller på och glömmer nolla. Tror datorn att det inte finns något kvar trots fullt, då är det tomt så att säga.
Kanon, tack för svar!
Bilen ska in på service nästa vecka så jag låter dem kolla upp det. Vår PST sa att det förmodligen var mjukvaran som behövde laddas om.
Nu har bilen varit in på service och det visade sig vara helt torrt i additiv-tanken.
Vår PST var schysst och bjöd på en påfyllning, han hade ändå "en skvätt över" sa han. :) Kanske inte är så dyrt annars heller, men snällt iaf.

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]