Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
mudroom skrev:Precis samma i min online instruktionsbok. Bak är de enda lyftpunkterna i tröskeln vilket innebär att man måste ha Volvos egna domkraft?!
Om det har ändrats? Tror jag knappast.

När du köper domkraft så köp en gummipad som andra också sagt.

Så hittar du lätt struktur i bakvagnen där du kan lyfta.

I okunskap lyfte jag också nån gång på balre bärarmen/länkarmen präcis under fjedern bredvid bakhjulet. Gick också bra och lätt att komma åt.
av andersuw
mudroom skrev:Precis samma i min online instruktionsbok. Bak är de enda lyftpunkterna i tröskeln vilket innebär att man måste ha Volvos egna domkraft?!
Nej, det innebär att det feltryck i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:
Hur kan ni vara säkra på det ? Bottenplattan ser ju olika ut på bilderna.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
EjS skrev:
Hur kan ni vara säkra på det ? Bottenplattan ser ju olika ut på bilderna.
När jag kikar på vad VIDA säger om lyftpunkter för min egen "nya" bil (V70 D4 -15) visas samma bild som den ER postat.

I början av den relevanta sidan finns dock följande brasklapp:

"Obs! Vissa avvikelser på bilder kan förekomma men den väsentliga informationen stämmer alltid överens."
av mudroom
Har varit i kontakt med volvos support och det är inga feltryck. De bekräftar att det bara finns en lyftpunkt bak. Dessutom skriver de "Det är viktigt att garagedomkraften sätts på samma lyftpunkter som originaldomkraften."
Användarvisningsbild
av helgonet1
ER skrev:Så liknade detta saknas i boken?
Bild
Tittar jag i min instruktionsbok så ser det likadant ut men problemet är ju att de bakre lyftpunkterna för garagedomkraft sitter under en massa plastskydd och det är krångligt att komma åt och skruva loss dem när bilen står på backen. Jag brukar använda antingen bilens egna domkraft lr garagedomkraft med skyddspuck på.

Fungerar utmärkt att lyfta med dessa. Bytte till sommardäcken idag och använde mig av bilens egna domkraft, inga problem alls. Se till att växeln lr p-läge är ilagd samt drag åt handbromsen och lägg en kraftig träkloss under däcken så bilen står stadigt, självklart ska bilen stå på plan mark.
av andersuw
mudroom skrev:Har varit i kontakt med volvos support och det är inga feltryck. De bekräftar att det bara finns en lyftpunkt bak. Dessutom skriver de "Det är viktigt att garagedomkraften sätts på samma lyftpunkter som originaldomkraften."
Är det Volvos kundtjänst centralt du talar om? Jag har nyligen varit i kontakt med dem rörande vissa tekniska specifikationer på min "nya" bil och har inget fötroende för de besked jag får därifrån. Där sitter personer som uppenbarligen inte riktigt förstår de frågor man ställer. Det är förstås ändå möjligt att de har rätt i det här fallet. Men om jag var du skulle jag snarare vända mig till närmsta Volvo ÅF och höra efter hur de i praktiken lyfter en bil som din. Verkstadspersonalen vet av rätt uppenbara skäl vad som verkligen funkar och inte i praktiken.
Användarvisningsbild
av perin
Även i min instruktionbok saknas de bakre lyftpunkterna. Men skulle man inte kunna lyfta som på ER's bild så skulle man ju heller inte kunna använda en verkstadslyft! Tryckfel som sagt.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]