Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Själv har jag valt en ny bil av tre anledningar:
1) man får välja precis den konfiguration man vill, begagnatmarknaden för V90 första året eller två kommer till största delen att bestå av förtidsavslutade leasingbilar.
2) är att jag tänker äga bilen i 6-8 år så som jag har gjort med tidigare bilar och värdeminskning per månad blir inte så farlig
3) du vet precis hur bilen har körts, är du hyfsat snäll med den så är den oftast snäll mot dig med färre reparationer som följd.

Jag har också valt T5 av den anledningen att dieselhysterin som råder håller på att avta. Andel dieselbilar i försäljningsstatistiken sjunker och bensinbilar ökar. Volvo har gått ut med att deras hybridteknik kommer att bygga på bensinmotorer och jag kan tänka mig att inom några år se en hel del hybridbilar/elbilar med bensin som det körglada alternativet. Med den mängd D4/D5-utrustade volvobilar som kommer att finnas på begagnatmarknaden och den nedåtgående trenden så tror jag snarare att dieselbilar riskerar att tappa mer än övriga drivmedel sett på kanske 5 års perspektiv.

Sedan så är T5 en helt klart mycket roligare motor och dessutom ganska bränslesnål så om man ska ha en bil i många år så kan man ju ha lite kul på vägen.
Jag tror S90, V90, XC90 kommer ha ett mkt. bra andrahandsvärde dom första åren.
Jag sålde min XC90 förra veckan, och fick mer för den än vad jag gav för den för 9 mån. sedan.
Och det av en bilhandlare.
Visserligen hade jag en bra rabatt, men ändå.
filippbackvall skrev:
Jag har också valt T5 av den anledningen att dieselhysterin som råder håller på att avta. Andel dieselbilar i försäljningsstatistiken sjunker och bensinbilar ökar. Volvo har gått ut med att deras hybridteknik kommer att bygga på bensinmotorer och jag kan tänka mig att inom några år se en hel del hybridbilar/elbilar med bensin som det körglada alternativet. Med den mängd D4/D5-utrustade volvobilar som kommer att finnas på begagnatmarknaden och den nedåtgående trenden så tror jag snarare att dieselbilar riskerar att tappa mer än övriga drivmedel sett på kanske 5 års perspektiv.
Det där stämmer inte ett dugg. Försäljningen av dieselbilar har inte på något sätt minskat.
KrilleW skrev:
filippbackvall skrev:
Det där stämmer inte ett dugg. Försäljningen av dieselbilar har inte på något sätt minskat.

Hänvisar till ett inlägg jag läste på en annan del av detta forum, kollade även i själva statistiken och såg samma trend:
V9097 skrev:Tittar man på statistiken från bilsweden.se ser man att intresset för bensin bland volvoköparna sakta kommer tillbaka :D

Andel diesel för V70 har minskat från 93% till 90%, S/V60 från 92% till 87%, XC60 från 99% till 97%, V40 och V40CC från 84% till 65%. XC90 har hittills i år 77% dieselkunder. Gamla XC90 såldes inte ens med bensinmotor sista åren.

En svag vändning tillbaka mot bensin alltså, men från väldigt extrema nivåer. Trenden gäller tex även Golf, Passat och 3-serie. För marknaden som helhet har diesel minskat från 60% till 56% under årets första två månader.

För den som vill gräva djupare i statistiken:
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... -2016-(ii)
Liknande prognos beskrivs här:
http://www.bytabil.net/diesel-eller-ben ... hybridbil/

Intressant statistik från Norge:
http://www.dinside.no/932069/velger-kjo ... nsin-motor
Spoiler »
V70 och V60 känner jag är lite opålitliga siffror eftersom de säljs med alternativa drivlinor. V40 är ju dock en rätt markant skillnad. Min åsikt är att små bilar möjligtvis tappat eftersom små bensinmotorer idag är såpass snåla att en diesel inte lönar sig längre. Märkligt dock att statistiken varierar beroende på vart man kollar.
Spoiler »
Tyvärr säger inte bilen speciellt mycket. Det framgår inte vart de förlorade dieselkunderna tagit vägen. Troligtvis handlar det om hybrider och biogas framför traditionella bensinmotorer.

Jag har dock hjälpt till med statistiken då jag gått från diesel till bensin ;)
rosenlorden skrev:Vart har du läst om nedåtgående diesel trend? Av ren kuriosa gick jag in på Statistiska centralbyrån och kollade sålda bilar med diesel / bensin och från 2012 till 2016 såg jag definitivt ingen nedåtgående trend, detsamma gällde bensin.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/11450
Fast det är väl precis det man ser i den statistiken, andelen diesel minskar och bensin ökar.
Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB-[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]