Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mbc
milktrucker skrev:läs på den e-godkända kopplingen, det gör jag.
står 2000 kg på min
Spelar ingen roll vad som står på din koppling, det är biltillverkaren som sätter max släpvagnsvikt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
mbc skrev:
står 2000 kg på min
Spelar ingen roll vad som står på din koppling, det är biltillverkaren som sätter max släpvagnsvikt.
Så länge du följder D-värdet och DC-värdet som står instansatt på brickan på kopplingen så är det bara att tuta och köra.
Det som bilen är regad för är ett DC-värde, vilket måste följas. D-värdet i kNm får överskrida DC-värdet i regbeviset.
av mbc
milktrucker skrev:
mbc skrev:
står 2000 kg på min
Så länge du följder D-värdet och DC-värdet som står instansatt på brickan på kopplingen så är det bara att tuta och köra.
Det som bilen är regad för är ett DC-värde, vilket måste följas. D-värdet i kNm får överskrida DC-värdet i regbeviset.
Jag är inte insatt i dom värden/vikter du nämner, det var över 20 år sedan jag tog be, men jag gick ut och tittade på min skylt.
Där står som du ser max trailerweight 2100kg, det är den enda dragvikten som finns, (kultrycket står där med)
Volvo har satt en gräns på 1600 max bruttovikt efter bilen.
Draget är ju godkänt för 2100 men bilen har max 1600, och hur noga jag än tittar så ser jag inte det på skylten.
Så att säg att man ska kolla på skylten och rätta sig efter det, det stämmer inte.

Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det står D-value, dvs D-värde: 11,0 KN, kiloNewton.

D-värdet är för ledad dragstång, dvs en vagn med vändkrans.
Bilens begränsning, max släpvikt, är satt efter uträkning med DC-värdet, dvs med stel dragstång. som på en kärra.
Så kort och gott finns det inga husvagnar, utan huskärror då de balanserar på sin axel.
Det är kulkopplingens maxtryck, dvs S-värdet och (som är kultrycket) från en kärra, som begränsar för att bilen inte ska vobbla, bli understyrd eller överstyrd.
Max kultryck = S-värde, i ditt fall 90 kg. S-värdet påverkas negativt eller positivt av N-värdet på en kärra, dvs om lasten placeras långt fram eller långt bak.
S-värdet är en del av DC-värdet som beräknas vid registrering av fordonets kopplingsanordning.
Så fort du kör med D-värdet så frångår du DC-värdet, dvs max släpvagnsvikt, och du måste i stället följa det som står stansat på kroken samt följa D-värdet.

I dittfall med 11,0 KN
Om bilen har en totalvikt på 2,4 Ton så kan du koppla på en vagn med med ca 2,1 ton totalvikt.
av mbc
milktrucker skrev:Det står D-value, dvs D-värde: 11,0 KN, kiloNewton.

D-värdet är för ledad dragstång, dvs en vagn med vändkrans.
Bilens begränsning, max släpvikt, är satt efter uträkning med DC-värdet, dvs med stel dragstång. som på en kärra.
Så kort och gott finns det inga husvagnar, utan huskärror då de balanserar på sin axel.
Det är kulkopplingens maxtryck, dvs S-värdet och (som är kultrycket) från en kärra, som begränsar för att bilen inte ska vobbla, bli understyrd eller överstyrd.
Max kultryck = S-värde, i ditt fall 90 kg. S-värdet påverkas negativt eller positivt av N-värdet på en kärra, dvs om lasten placeras långt fram eller långt bak.
S-värdet är en del av DC-värdet som beräknas vid registrering av fordonets kopplingsanordning.
Så fort du kör med D-värdet så frångår du DC-värdet, dvs max släpvagnsvikt, och du måste i stället följa det som står stansat på kroken samt följa D-värdet.

I dittfall med 11,0 KN
Om bilen har en totalvikt på 2,4 Ton så kan du koppla på en vagn med med ca 2,1 ton totalvikt.
Klart man kan men bruttovikten får inte överstiga 1600 för då kör du olagligt om man tar min bil som exempel(V70 D3-2013).
Du kan koppla på en vagn med 10 ton totalvikt om du vill och har gamla be, men bruttovikten får ändå aldrig överstiga 1600 vilket man inte kan läsa på skylten utan det har biltillverkaren bestämt och det står i regbeviset bl.a.
Jag hävdar fortfarande att du kan inte läsa på skylten och köra lagligt, för där står inte max släpvagnsvikt som biltillverkaren bestämt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den maximala vikten avgiven av tillverkaren har ju faktiskt inte ett dugg med kroken att göra, utan det är vad tillverkaren anser att ramen på bilen klarar av.
Du kan hänga på ett lastbilsdrag om du vill, du får inte dra mer än (som ex.) 1600kg för det, för det pallar inte bilens ram/konstruktion.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
mbc skrev:
Gotlandsbästa skrev:Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid -14: REG ALN102
Hybrid... det är väl det som ställer till det. Får inte ens hänga på släpet efter den :-(
Största belastning koppling fordon
75 kg

Maxvikt för släpkärra
300 kg

Max släpvikt, obromsad
300 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2950 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
950 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1700 kg
Har du B-kort får du hänga på en kärra med max totalvikt 950, men bruttovikten får vara max 300, så om kärran väger 200 kan du lasta max 100kg.
Det är ju självklart, men om mitt släp väger 400kg+ får jag inte ens dra det, trots E-kort.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Exyzäta skrev:Istället för att gissa vad som är lagligt eller inte eller om man inte har regbeviset med under färd och kanske ska hyra släp eller husvagn så finns ju kalkylatorn till hjälp. Den talar om direkt om kombinationen med bil/släp/körkort är lagligt eller ej. Superenkelt.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

https://transportstyrelsen.se/om-slapvagnskalkylatorn
Den sidan är klockren.
av mbc
Gotlandsbästa skrev:
mbc skrev:
Gotlandsbästa skrev:Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid -14: REG ALN102
Hybrid... det är väl det som ställer till det. Får inte ens hänga på släpet efter den :-(
Största belastning koppling fordon
75 kg

Maxvikt för släpkärra
300 kg

Max släpvikt, obromsad
300 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2950 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
950 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1700 kg
Har du B-kort får du hänga på en kärra med max totalvikt 950, men bruttovikten får vara max 300, så om kärran väger 200 kan du lasta max 100kg.
Det är ju självklart, men om mitt släp väger 400kg+ får jag inte ens dra det, trots E-kort.
Det stämmer, men det är inte så självklart för gemene man med bara b att man kan hänga på en 950 kärra men bara lasta så bruttovikten blir max 300.
Har du e-kort kan du hänga på en kärra med vilken totalvikt som helst så länge bruttovikten är 300 eller lägre(gamla e-kortet, nya är max 3500kg)

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]