Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Det beror nog på bränslet.

När jag tankat okq8 som har lågt cetantal så slammrar och väsnas den.

Statoil miles som har högt cetan ger en helt annan upplevelse.
Användarvisningsbild
av TommyP86
osla skrev:
Mwi skrev:Jag har kört några tusen mil (ungefär 3000 mil/år) i både D4 2.4 AWD, D4 2.0 femcylindrig och D4 VEA, när jag jag lämnar tjänstebilen på fredagskvällen och kör min egen 2.5 FT då blir V70 premium :D Men VEA motorn är den trevligaste dieseln även om den knackar och vibrerar, en dieselmotor ger alltid dålig komfort.
inte knattrar mb:s cdi:ar. dom går tyst och lent, men nu vet jag inte hur vea går/låter, men gammel d5:an 185 är en tröskmotor jämfört med mb:s första cdi:are som kom på slutet av 90 talet. trots att cdi har gått det dubbla i mil.

så nog går det att få en diesel att gå tyst och fint
Det var att credda cdi iafBild farsan hade en 125hk 220 vilken var den absolut första, vet inte hur jag ska säga det, men len gång är inte vad jag kommer att tänka på. Familjen hade även en 143hk 220 som gick från -01 till -08 där jag ägde den sista tiden. Inte direkt som en smekning där heller.
Men visst är dieselfemman en rå skapelse. Det är dock konstruktionsmässigt, en femma är obalanserad och rå.
Provkörde en Skoda Superb med 2.0 liters tdi dieselfyra på 190 kusar, den gick tyst och fint. Växlade smidigt och tidigt i comfortläget ungefär som man körde en manuellt växlad bil. Vill man ha snabbare växlingar samt kvickare respons, styvare fjädring så ändrar man till "sportläget". Den bilen var verkligen superb. Komfortabel och snygg design både in och utvändigt, stora utrymmen invändigt. Skoda har kommit långt.
av andersuw
TommyP86 skrev:Men visst är dieselfemman en rå skapelse. Det är dock konstruktionsmässigt, en femma är obalanserad och rå.
Generellt är femmor inte mer obalanserade och råa än det mesta annat. Det är bara raka sexor som är helt utbalanserade av sig själva. Resten fixar man med balansaxlar.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
perhall skrev:för utan tvivel är ju nya automaten mycket bättre än den gamla,
Visst är den bättre.
perhall skrev:även om jag kan tycka att den även i normalläget hetsväxlar en del upp-och-ner (precis som BMW:s).
Det gör inte min. Tvärtom ligger den kvar och segdrar om man inte trycker på rätt rejält.
perhall skrev:Men tyvärr är det nog så att eftersom nya Volvo-modellerna bara kommer med fyra cylindrar blir det ingen ny Volvo på 15-20 år tills de börjat med flercyl igen eller alla kör elbil...
Vad är det för poäng med fler cylindrar om man kan få tillräcklig kraft ur en tvåliters fyra, vilket man uppenbarligen kan numera?
av andersuw
Daniel73 skrev:Det beror nog på bränslet.

När jag tankat okq8 som har lågt cetantal så slammrar och väsnas den.

Statoil miles som har högt cetan ger en helt annan upplevelse.
Varifrån kommer uppgiften om att "Statoil miles" har högre cetantal OKQ8?

Jag kör regelmässigt på OKQ8s diesel och har inga som helst problem med det.
av Droopy
vågar påstå att det är placebo om någon hör skillnad på en diselmotor beroende på om du tankat på OK, Jet, Preem el statoil el annat ställe i Sverige

ungefär som de som hör skillnad på 95oktan och 98.....................nä
Användarvisningsbild
av Perra83
I en gammal Golf III 1.8 där blev motorn MYCKET tystare med 98oktan. Hängde en del i Nora på den tiden och där va soppan billig så 98 oktan var givet. Körde även V70R i den vevan och den fick oxå 98 oktan.
Nu tankar jag bara diesel och det görs på Tanka (Rejmes)

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]