- lör 19 mar 2016, 19:14
#1059622
Om det inte finns något läckage utåt (dropp...), så måste oljan gå igenom förbränningsrummen för att komma ut ur motorn. Jag kan komma på tre sätt att detta händer.
1. Dåliga oljeringar, så att oljan inte samlas upp utan blir kvar på cylinderväggarna och bränns upp.
2. Fel i vevhusventilationen så att olja hamnar i insugsluften och bränns upp.
3. Dålia ventilspindeltätningar, så att olja kan sugas in i cylindrarna - och brännas upp.
Om man inte vill riva motorn så kollar man i första hand punkt 2. Punkt 3 är på många motorer en åldersfråga mer än en miltalsfråga, dvs tätningarna åldras och spricker och läcker även om bilen inte gått jättelångt.
Vad gäller punkt 3 (om den är relevant för motortypen....) så brukar det bli fråga om att det ryker blått vid pådrag efter att man motorbromsat eller kört på tomgång en stund. Punkt 2 kan vara rätt symptomlös.