Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Gick lite fort på Wikipedia igårkväll när jag läste ser jag. Så då är DOT5.1 samma bas som DOT4 men med bättre egenskaper
av mortimer
Jag har egentligen bestämt mig för att göra jobbet själv. Mycket av farhågan har varit att få in luft i systemet av misstag. Gör det i samband med att jag byter till sommardäck inom kort. Köper Biltemas bromsluftare och även deras bromsrengöring. Bromsvätska blir ATE´s SL6 DOT 4 från Mekonomen. Visst, blir bara någon hundring billigare än att lämna bort det till verkstad men å andra sidan lär jag mig något på kuppen o framförallt så kan jag göra det själv nästa gång också.
av mortimer
Vilken ordning brukar ni lufta/byta vätskan i ? VF, HB, HF, VB ?
Hur mörk/sliten/förbrukad är oljan efter 3år, ser ni någon skillnad mot ny av samma sort ?
av Rådlös
Den generella grundläggande principen vid bromsluftning är att man börjar alltid med den bromsen (hjulet) som är längst bort från huvudcylindern. Sedan går man stegvis närmare huvudcylindern.
Nu är det kanske möjligt (?) att det finns komplicerande konstruktioner, men generellt gäller: Börja längst bort.
av mortimer
Vill minnas skolan är sådan också, börja längst bort. Det är ju ett tvåkrets bromssystem men alla utgår individuellt från "fördelaren" vid vätskebehållaren. Utifrån detta så bör man då ta ordningen HB, VB, HF och VF. Många videos från Youtube visar hur de börjar närmast fördelaren dock, de menar på att man drar med sig minimalt med gammal vätska genom systemet då och får ut gammal vätska som finns i behållaren först om man börjar tvärtom, alltså VF.
av Schmoyoho
HB, VB, HF, VF? Som ett Z...

Har moderna ok fortfarande flera nipplar? Har för mig jag läste om någon som luftade en 240 där varje ok hade 2-3 nipplar typ, lät jobbigt.

Samt hur "jobbigt" är det att byta bromsvätska? Jag hade tänkt lämna bort det på nästa service för att jag är lite rädd för att få in luft men med ett sådant verktyg som trycksätter oljebehållaren kanske det inte alls är svårt? Isf vad ska man köpa för verktyg?
av mortimer
Schmoyoho skrev:HB, VB, HF, VF? Som ett Z...

Har moderna ok fortfarande flera nipplar? Har för mig jag läste om någon som luftade en 240 där varje ok hade 2-3 nipplar typ, lät jobbigt.

Samt hur "jobbigt" är det att byta bromsvätska? Jag hade tänkt lämna bort det på nästa service för att jag är lite rädd för att få in luft men med ett sådant verktyg som trycksätter oljebehållaren kanske det inte alls är svårt? Isf vad ska man köpa för verktyg?
En nippel per ok.

Samma tanke och fundering som slog mig också. Precis varit och inhandlat bromsluftare från Biltema för 230kr som suger ut vätskan istället vid varje nippel. Kikade i min bromsvätskebehållare också i bilen och då låg nivån närmre min än max, och beläggen fram var ca 4mm kvar på. Skivan på yttersidan hade uppskattningsvis slitits 1-2 mm, totalt sett 2-4mm(med lite feluppskattning c 3mm). Ska mäta när jag byter till sommardäck, tanken var att byta även skivor och belägg nu men klarar sig troligen 1 år till.
av III
Använd inte annat än DOT 4 eller DOT 4+. Den senare rekommenderas. Inte värt risken att förstöra komponenter vilket kan hända annars.
Börja längst från huvudbromscylindern som någon skrev. Kolla att det inte kommer in luft under lyftningen, då räcker det inte att fylla på utan luftningen får göras om.
Användarvisningsbild
av palmqvist
mortimer skrev:Jag har egentligen bestämt mig för att göra jobbet själv. Mycket av farhågan har varit att få in luft i systemet av misstag. Gör det i samband med att jag byter till sommardäck inom kort. Köper Biltemas bromsluftare och även deras bromsrengöring. Bromsvätska blir ATE´s SL6 DOT 4 från Mekonomen. Visst, blir bara någon hundring billigare än att lämna bort det till verkstad men å andra sidan lär jag mig något på kuppen o framförallt så kan jag göra det själv nästa gång också.
Ser ut som vi får behålla vinterhjulen ett tag till :(
av mortimer
Jo, kom lite snö här nu ikväll, typ 1cm men hade inte räknat med byte förrän efter påsk - hinns inte med i planeringen när vår 6 månaders kille behöver uppmärksamhet och omsorg också.

Vad skiljer DOT4 och DOT4+ ?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]