Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte kört någon Nordic/D2 men däremot ett antal bilar med ungefär samma motorstyrka, senast en 745 -87 med B230F-motor (113 hk). Tyckte det funkade hyggligt i Sverige även om jag gärna haft lite bättre omkörningsacceleration på vanlig landsväg. Främst tyckte jag dock dessa bilar var lite plågsamma vid körning på utländska motorvägar med högre hastighet och tätare trafik än i Sverige, främst tyska Autobahn. Man har där problem att hänga med i trafikrytmen i situationer där man inte fritt kan välja hastighet på grund av trafiken. Men om man inte tänker sig att ta bilen ner på kontinenten är detta förstås inget problem.

Sedan bör man också komma ihåg att dagens bilar är avsevärt tyngre än gårdagens. Min 745 -87 hade en tjänstevikt på 1430 kg. Min V70 -15 har en tjänstevikt på 1850 kg. Det är runt 30 procent mer och innebär förstås att accelerationen blir sämre vid samma motoreffekt.
mattish skrev:Håller med andersuw i takten på autobahn. Det är inga problem att hålla uppe hastigheten, men just vid filbyten osv. är det ganska vanskligt ibland. Men i övrigt fungerar den bra.
Ja den situation jag allra främst har i åtanke är när Autobahn är tvåfilig och trafiken lite halvtät. Man har då att välja mellan att hänga med i vänsterfilens tempo, där det åtminstone stundtals kan gå rätt fort, eller gå in bakom någon långtradare i högerfilen. Gör man det senare kan det vara rätt svårt att komma ut igen. Det hela är särskilt jobbigt i uppförsbackar och det finns en hel del långa backar i södra Tyskland. Med mina båda T5:or har det förstås inte varit några problem alls. Och min nya D4 kommer säkert att klara detta fint den också. Men med tidigare bilar med motorer på runt 100 hk var det lite kämpigt och knappast avstressande. ;-)

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]