NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Känns ju lagom roligt att byta en hel generator bara för att det är dåliga lager. Om inte din maskinförsäkring täcker så får du räkna med 4-7000 kr för ett byte.

Är du någorlunda händig, eller känner någon som är det kan kullagren bytas rätt enkelt. Principen kan ses här

Lager köper man hos välsorterade järnhandlare , finns hos Biltema ( Kvalitet ?) Brukar stå stämplat , tex 6201 , finns lager hos Conrad också http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC7Hbw_wcB
av htchd2
Generatorer finns att köpa för ca 1500 från bilar som gått under 4000mil på bildelbasen. Det enda problemet är om generatorn är lätt eller svåråtkomlig för enligt en lista på åtgärder som måste göras på bilen så tar de lika mycket för arbete för generatorn som på bromsklotssats bak. Då borde generatorn inte våra så svår att komma åt kan man tycka?
av dieselputte
Det är inte svårt, här är lite saxat från Haynes bok och jag tar för givet att det som står där för 1,8 & 2.0 liters bensinare gäller för din motor.

1 koppla bort batteriet
2 palla upp bilen ordentligt (så du kommer in under den) och ta bort höger framhjul
3 ta loss plast innerskärmen , ett gäng torxskruvar och ett par muttrar. Var beredd på att skärmen kan spricka då plasten åldras.
4 Koppla bort anslutningskontakten till ACn , lossa därefter bultrarna som fäster kompressorn, skyddsplattan och rörets fästbygel på sumpen. Vrid kompressorns och ta loss rem nummer 1
5 Sätt i en nyckel i spännrullen och vrid moturs och ta bort rem nummer 2. (notera hur den är dragen för att undvika missförstånd vid montaget)
6 ta bort den stora kåpan ovanför motorn
7 Lossa generatorns övre fästbult och ta bort bulten
8 Lossa den stora kåpan under motorn
9 tag loss kablar till generatorn
10 skruva loss de 2 nedre fästbultarna underifrån och ta bort generatorn.

Montera sedan i omvänd ordning , enda kruxet som jag kan se det är att få drivremmen rätt.

Tänk på en sak om du skickar efter en generator från Mister Auto etc, anslutningskabeln till ladd-regulatorn måste ha 3 stift, har den bara 2 så får du larm om el-fel. Köper du från skrot så bör det bli rätt.

Får du loss generatorn så satsa i första hand på att byta lager, då slutar notan på max ett par hundra kronor och du kan vara kung i baren en kväll i stället (BE)
av htchd2
Tack för all info dieselputte! Har de olika motorerna på s40n/v50 olika generatorer? Tänkte köpa en från bildelbasen
av dieselputte
Vanligast är väl Denso, har för mig att några har Bosch , men tyvärr inte vilken som sitter vart mer än att det är Denso i min V50 2.0D. Exakt vad som skall sitta måste någon annan svara på.

I stället för att köpa en beggad från bildelsbasen är det väl bättre att lägga på nån femhundring och köpa en renoverad från Skruvat.se , då får du garanti, får man det från bildelsbasen ?

Såg en snabboffert för min bil, utbytes generator inkl arbete på verkstad från 3229kr i min hemstad. Bara generator från 2095kr och uppåt.

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]