Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En jämförelse med en hemdator kan man ju göra lite skämtfullt men vill man vara lite seriös så vet man att det är något helt annat.
För övrigt ska väl hjälpsystemen vara så bra som möjligt även i en Volvo för det är det frågan gäller, alltså kan man fortsätta så här eller bör något förbättras. Inga undanflykter var man än råka jobba eller om alltid kört Volvo!
Jag råkade ut för samma sak igår. Det var kraftigt snöfall med blötsnö och då är jag medveten om att det bara är en tidsfråga innan den meddelar att radarn är blockerad.
Först började den arbeta lite ryckigt med att hålla avståndet och plötsligt gasade den bara på till inställd hastighet.
Jag förväntade också mig att den skulle avaktivera systemet innan funktionen blir osäker.
Jag kan inte se det på något annat sätt än att det är förarens ansvar att helt enkelt inte köra på adaptiv farthållare om den är visuellt blockerad och/eller vid t.ex. kraftigt snöfall.

Skulle man skylla på Volvo om man råkar krocka vid backning och backsensorn inte funkar, är blockerad eller whatever? Självklart inte. Det är du som kör och du som har ansvaret. Ingen annan.
Man kan såklart inte skylla på Volvo, det jag är ute efter är att folk litar för mycket på alla dessa säkerhetssystem och finesser, se det som ett komplement och inget annat, det är såklart ditt ansvar som förare oavsett.
mf135 skrev:Hur kommer det sig annars att det funkar på BMWn när hw antagligen kommer från samma leverantör? Ska man sälja S90 o V90 med prissättning som en BMW men med dagens skakiga mjukvaror?
Har du några bra statistiska belägg för att Volvos mjukvaror generellt är "skakigare" än BMWs? I så fall vilka? Om inte: På vilka grunder uttalar du dig?
mf135 skrev:Jag anar att många på forumet har fler relationer med Volvo än bilägande och kanske har lätt att överse med vissa fel o brister men det gör inte det hela ok.
På vilka grunder "anar" du att många här på forumet har fler relationer med Volvo än bilägande och därför har lätt att överse med vissa fel och brister?
mf135 skrev:En jämförelse med en hemdator kan man ju göra lite skämtfullt men vill man vara lite seriös så vet man att det är något helt annat.
För övrigt ska väl hjälpsystemen vara så bra som möjligt även i en Volvo för det är det frågan gäller, alltså kan man fortsätta så här eller bör något förbättras. Inga undanflykter var man än råka jobba eller om alltid kört Volvo!
Nej då det är inget skämt alls! En styrenhet för ett fordon lr ecu är en elektronikbox med hårdvara och programvara som styr ett lr flera funktionsområden i ett fordon. Syftet är dels att erbjuda fler och bättre funktioner för användarna av fordonen och för att reducera kablarna så att kostnaderna minskar och driftsäkerheten ökar.

Styrenheterna ingår oftast i ett lr flera datornätverk som gör att de kan samverka samt få mjukvaran uppdaterad och underlätta feldiagnos. Vissa enheter är stora med kraftfull processor, stort minne och snabb kommunikation samt många anslutningar av bl a sensorer till bilens centraldator. Precis som en hemmadator. Tekniken är i princip samma bara annan mjukvara och annat användningsområde som i detta fall bilen då.
Har du några bra statistiska belägg för att Volvos mjukvaror generellt är "skakigare" än BMWs? I så fall vilka? Om inte: På vilka grunder uttalar du dig?
Nej, ingen statistik. Det är min första Volvo och jag blir bara mer och mer förvånad över hur funktioner hos Volvo verkar mindre färdiga än hos BMW. Nu kom ju det här felet som kräver återkallning också trots att detta är en motorversion som funnits i flera år. Det tycker jag verkar skakigt eller vad tycker du?

Det där med relationer med Volvo kommer från den förlåtande attityd som präglar många inlägg. Inte ska man ge avkall på att göra sitt bästa i alla lägen särskilt om det berör säkerhet på något sätt. Det tror jag alla oberoende fullbetalande köpare håller med om redan nu för att inte tala om V90 o S90 köpare framöver.
mf135 skrev:Nej, ingen statistik. Det är min första Volvo och jag blir bara mer och mer förvånad över hur funktioner hos Volvo verkar mindre färdiga än hos BMW. Nu kom ju det här felet som kräver återkallning också trots att detta är en motorversion som funnits i flera år. Det tycker jag verkar skakigt eller vad tycker du?
Visst kunde mjukvarorna vara mindre "skakiga" än de är. Men det gäller inte bara Volvo. Problem som är tillräckligt allvarliga för att ge upphov till återkallelser förekommer hos alla tillverkare. Här är ett relativt färskt exempel från BMW:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19232508.ab
mf135 skrev:Det där med relationer med Volvo kommer från den förlåtande attityd som präglar många inlägg. Inte ska man ge avkall på att göra sitt bästa i alla lägen särskilt om det berör säkerhet på något sätt. Det tror jag alla oberoende fullbetalande köpare håller med om redan nu för att inte tala om V90 o S90 köpare framöver.
Såvitt jag kan se är en särskilt förlåtande attityd inte särskilt vanligt förekommande. Tvärtom finns ju rätt många exempel på mer eller mindre upprörda röster både i den här tråden och de som gällt bilar som "dör". Kan du ge oss några tydliga exempel på den förlåtande attityd du har i åtanke?
mf135 skrev:Min är lika ouppmärksam på snö. Första gången kom jag lite väl nära men nu vet man att den är osäker och funkar bara som vanlig farthållare. Överhuvudtaget är den adaptiva farthållare onödigt aggressiv när det gäller att köra nära framförvarande. Det är stor skillnad mot BMWs som känns säkrare i alla läge. Det här är ytterligare ett ställe där det behövs ny mjukvara. Kanske dom har tid med det nu när tankfel och omstarter i ECM förhoppningsvis är avklarade.
Vad menar du med aggressiv? Har du hjulet inställt på "närmast" ligger den ibland lite väl nära, men du kan ju ställa in den till att ligga väldigt långt bakom om du vill.
Själv tycker jag den ibland är lite för defensiv.. T.ex om man på motorväg kommer ikapp en bil. Då börjar adaptiva farthållaren minska farten på min bil betydligt tidigare än var jag egentligen tänkt byta fil. För att undgå det måste man ibland byta fil lite "för tidigt".. Vilket kan reta upp bakomvarande som kör snabbare. Det här är alltså även i inställningen för "kortast avstånd".

Jag har för övrigt också varit med om att radarn blockerats av slask men inte bilen sagt till direkt.
Gillar dock att man numera kan välja att köra med "begränsad funktion" och inte helt blir av med farthållaren om radarn är blockerad.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]