Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:Det behöver inte hända. Fläkten spökade aldrig i min 850 under hela den tid jag hade den.
Du hade den säkert inte tillräckligt länge. ;-) Riktigt hur det var med detta på min 145:a och 245:a minns jag inte längre. Men på 745:an smattrade det på låga varv, vilket jag dock valde att stå ut med. På 855:an tjöt det förfärligt vid kyla och fläkten fick bytas efter ett misslyckat försök att smörja lite. På V70 -02:an gnisslade fläkten vid kyla när jag köpte den ca fem år gammal med ca 16000 mil på mätaren. Fläkten byttes på bilhandlarens bekostnad. Numera smågnisslar den bara lite när det är kallt och hittills inte värre än att jag kan stå ut med det.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Du hade den säkert inte tillräckligt länge.
Vet inte vad "tillräckligt" ska vara då? Jag hade den i 18 år och 50000 mil. Sen gick den till skroten med en enda ägare i sitt liv.
av Schmoyoho
Amazon -65: kan rossla till när man startar kupéfläkten. 244 -80: kupéfläkt bytt (inte av mig dock) vid en ålder av ca 34 år, 21000 mil. Fast den fläkten gick från att rossla och knorra till att totalt skära. V70 -01 i en bekants ägo: gnisslande fläkt efter 7-8 år och säg 18000 mil? Min S80 -07: fläktgnissel vid 10000 mil och ca nio år. XC70 -14, samma bekant som v70:n: fläktknorr lite sporadiskt om man kör fläkten på lägre effekt, typ tredje hastigheten ovan avstängd.

Så ja, inte helt ovanligt. Det ovanliga är nog att apersson850 inte hade något gnissel på sin 850, om nu inte 850 var en undantagen modell?
av andersuw
apersson850 skrev:Vet inte vad "tillräckligt" ska vara då? Jag hade den i 18 år och 50000 mil. Sen gick den till skroten med en enda ägare i sitt liv.
Du skrotade för tidigt. En riktig Volvo skall väl hålla minst 20 år. ;-) Säkert hade du också ett tisdagsexemplar. Och dessutom blir det väl aldrig riktigt kallt där nere i Smålands inland. ;-) ;-)

Skämt åsido och om man återgår till den statistiska bedömningen får man väl säga att bekymmer med kupéfläkten är något man får räkna med på en Volvo förr eller senare, av hittillsvarande erfarenheter att döma (och då tänker jag inte främst eller enbart på mina egna). Om andra märken är bättre på den punkten skall jag dock låta vara osagt.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag levar i alla fall med fläkten. Det är helt otroligt så fint den bilen har gått. Inte exakt min erfarenhet med min gamla Volvo S60 från 2001. Min XC60 från 2009 med 18000 mil går också bekymmerfritt - dock med ett par dörrhandtag (keyless), en luftsensor, ny värmare och ett par andra småsaker på samvetet. Hoppas kvaliten hållar på de nya modeller och motor.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Du skrotade för tidigt.
Kanske det. Men på Volvo sa någon chef en gång att "850 är ett femcylindrigt koncept". Så när min blev fyrcylindrig tyckte jag inte det var roligt att hålla igång den längre.
Kompressionen försvann på en cylinder, och jag brydde mig inte om att dela den för att utröna varför. Den snurrade runt fortfarande, men oljade ner hela motorutrymmet. Hål i en kolv, kanske.
av andersuw
apersson850 skrev:Men på Volvo sa någon chef en gång att "850 är ett femcylindrigt koncept". Så när min blev fyrcylindrig tyckte jag inte det var roligt att hålla igång den längre.
Hmm. Låter inte som ett helt orimligt skäl för skrotning trots allt, i alla fall när det händer efter 18 år och 50000 mil. ;-)
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Det är för att du sitter på 3000 varv/minut vid rödljusen! :D :o :shock: :D
Hade du haft D i så hade du sluppit den bilen för länge sen...

Ops inte meningen att va elak men fan de va så rappt av apersson.
Användarvisningsbild
av EjS
UPDATE: 2. defekt - nu börjar det jävlas.

RTI har problem med at läsa dvd och startar om när man håller på att knappa in adress.

Det är verkligen dags att byta bil nu!!!

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]