Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har testkört bilen nu iaf. Efter jag rensat alla fälgarna från 2kg grus å lera så upphörde vibrationerna. Körde en sväng rätt hårt i kurvorna men märkte ingen påtaglig skillnad i krängning eller stabilitet. Läste lite i någon gammal tråd. Är detta nån extrabalk som bara sitter på turbomodellerna? Verkade som V40 med klenare motorer inte hade denna balk.
Orren skrev:Hade inne bilen hos en mekaniker idag. Mycket riktigt är det denna stödbalk som knycklat till sig å kapat bulten den satt fäst i. Själva infästningen i framvagnsbalken var också en aning tilltryckt. Killen på verkstaden menade dock att man kunde plocka bort balken å köra utan den. Annars hade man nog fått byta hela framvagnsbalken för att kunna få en ny stödbalk att fästa, vilket borde bli rätt dyrt.

Tänkte köra på alternativet att helt enkelt plocka bort balken å köra ändå. Finns det något hinder för det?
Vibrationerna hade nog sin förklaring i.o.m att det låg 2kg is/grus/lera på insidan i fälgarna efter gyttjebadet igår.
Jag sticker ut hakan och påstår:
:!: Din mekaniker vet inte vad han pratar om :!:

Balken sitter där av en anledning. Kör du utan riskerar du hela stabiliteten i framvagnen. Man kan säga att balken utgör det undre benet i en "tänkt" rektangel, där fjäderbenen är höger resp. vänster sida. Rektangelns övre del utgörs av karossen: Torpedvägg och motorrummets lådkonstruktion. På turbobilarna har ingenjörerna beräknat att bilen utsätts för större vrid och dragkrafter och därav kommer kompletteringen med balken som håller ihop rambalkarna under bilen. Jag skulle inte köra en meter utan en så pass viktig detalj.

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]