Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
#1043759
Borde finnas en skiss som visar kylsystemet på våra bilar så man ser hur flödet delar upp sig och sedan samlas ihop vid vattenpumpen t ex. Någon som har?
av sensonic
#1043879
Tack.

Mitt intresse är mycket hr cirkulationen sker i blocket (och därmed till värmeelementet) när termostaten är öppen resp stängd. Eftersom vattenpumpen går med samma varvtal oavsett om termostaten är öppen eller stängd, och vatten är inte kompressibelt, så måste det bli rätt olika vattenflöde i motorn då termostaten öppnar och en massa volym (grova slangar) ska gå genom kylaren.

Inget djupare syfte, vill mest förstå. :)

Hittade en lite tydligare bild här, även den från en annan bil. Tyvärr utelämnar man alltid detaljerna kring vattenpumpen men med färgerna på flödena förstår man de olika cirkulationsmönstren med termostaten öppen resp stängd.

http://www.bimmerboard.com/members/jcar ... iagram.jpg
av Rådlös
#1043893
Ja, färger är rätt bra att beskriva med.
Men man kan påpeka att Vattenpumpen i en bilmotor är bara ett enkelt skovelhjul. Det är inte något speciellt tryck på vattnet, möjligen flöde. Jag vet inte hur mycket det ger i jämförelse, men om man kollar på locket för kylarvattnet så kan det stå vid vilket övertryck locket öppnar. (För det gör det om situationen uppstår) 1 till 1,5 bar är ett vanligt värde.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1043938
Det är ju rätt bra flöde på vattnet så skulle en slang gå sönder när du är ute och kör så går det väldigt fort att tömma systemet särskilt när motorn ligger på runt 2000rpm vilket den vanligen gör när man kör landsväg.
av rid54
#1043991
sensonic skrev:Tack.

Mitt intresse är mycket hr cirkulationen sker i blocket (och därmed till värmeelementet) när termostaten är öppen resp stängd. Eftersom vattenpumpen går med samma varvtal oavsett om termostaten är öppen eller stängd, och vatten är inte kompressibelt, så måste det bli rätt olika vattenflöde i motorn då termostaten öppnar och en massa volym (grova slangar) ska gå genom kylaren.

Inget djupare syfte, vill mest förstå. :)

Hittade en lite tydligare bild här, även den från en annan bil. Tyvärr utelämnar man alltid detaljerna kring vattenpumpen men med färgerna på flödena förstår man de olika cirkulationsmönstren med termostaten öppen resp stängd.

http://www.bimmerboard.com/members/jcar ... iagram.jpg
Termostaterna är i de allra flesta fall "dubbelverkande". De stänger i kallt tillstånd flödet från punpen ut i kylaren och leder i stället flödet runt i motorblocket internt; vattnet står inte stilla i blocket/toppen när det är kallt. När termostaten öppnar börjar det ledas ut del av flödet till kylaren och det kylda vattnet kommer in lågt i motorblocket för att följa med runt i systemet. Efterhand som det blir varmare stängs till slut den interna flödesmöjligheten helt och allt vatten tvingas runt via kylaren (därför är det olämpligt att köra utan termostat, då är bägge kanalerna öppna hela tiden).

Pumpen är ju en impeller (centrifugalpump), dvs flödet är beroende av motståndet likaväl som av varvtalet; flödet kan blockeras utan problem.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!