Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folkan
Nej, inte vad jag sett under bilen. Men symtomen med trögare växelspak och svårt att få i alla växlar talar väl lite för att växelådsoljan bör kollas och bytas. Något som jag i min enfald trodde berodde på kyla. Hur gör man det? Kan ju vara värt innan man lämnar in den...
av Folkan
Någon som vet hur man kollar oljan på denna växellåda? Finner ingen oljesticka någonstans. Bilen har stått hela natten så man bör ju se om det läckt någonstans nu.
Användarvisningsbild
av milktrucker
servas den regelbundet enligt boken ska oljebyten i växellådan vara gjorda och problemen kommer vanligen inte heller över en natt
av rid54
Det verkar ytterst långsökt att dina problem skulle bero på dålig eller för lite olja. På normala bilar kollar man nivån genom att öppna påfyllningspluggen (=nivåplugg) och känna efter.
av Folkan
Ok, Volvo skall ta in bilen. Finner de något som kan orsakat haveriet, tex yttre påverkan så syns ju det. Dessa lådor är enligt volvo ovanliga och att det går sönder är som tagits upp i tråden ovanligt. Blir bara oerhört trött att en bil där den servats på samma volvoverkstad sedan den var ny går sönder helt plötsligt.. De har haft bilen inne två gånger detta år(senast 3 mån) och bytt massa saker och borde väl kunna sett eller märkt om något var galet. Kan hända att jag har högt ställda krav.
Senast redigerad av 2 Folkan, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
Vid service besiktas lådan genom att man tittar på den. Ser man då inga oljeläckage så anses den hel. Små oljeläckage över tiden kan missas -- det blir inte så pass blött att det märks. Det är lite orealistiskt att förvänta sig att verkstan ska "inse" att lådan är dålig om det inte finns några yttre tecken.

Om lådan gått torr skulle jag fråga hur det kan komma sig om verkstan utfört alla servicepunkter. Troligen ger det inget resultat -- men det är värt att fråga.

Tyvärr går saker ibland sönder. Det är dyrt och besvärligt men inte mycket att göra åt.
av Folkan
Malmstroem skrev:Vid service besiktas lådan genom att man tittar på den. Ser man då inga oljeläckage så anses den hel. Små oljeläckage över tiden kan missas -- det blir inte så pass blött att det märks. Det är lite orealistiskt att förvänta sig att verkstan ska "inse" att lådan är dålig om det inte finns några yttre tecken.

Om lådan gått torr skulle jag fråga hur det kan komma sig om verkstan utfört alla servicepunkter. Troligen ger det inget resultat -- men det är värt att fråga.

Tyvärr går saker ibland sönder. Det är dyrt och besvärligt men inte mycket att göra åt.
Ok, jag trodde de kunde känna av tecken genom att köra bilen och växla. Kan ju vara som du säger att den läckt ytterst lite över tid. Tycker att jag borde sett oljespill men det kan ju vara så att spillet skett under färd då man växlar mer. Förstår inte riktigt varför bilen är orkeslös och känns trög. Skall bli intressant att se vad teknikernas dom blir då den uppvisar massa konstiga symtom.
Användarvisningsbild
av milktrucker
lådan ska rymma ca 2 liter GL-4(oljetyp) och om det försvinner 1 liter på ett par år så kanske det inte märks som oljeläckage, utan bara lite oljigt under.

Sitter plastskyddet kvar under hjälpramen?
av Folkan
milktrucker skrev:lådan ska rymma ca 2 liter GL-4(oljetyp) och om det försvinner 1 liter på ett par år så kanske det inte märks som oljeläckage, utan bara lite oljigt under.

Sitter plastskyddet kvar under hjälpramen?

Tack, Skall kolla detta efter jobbet.

Skall kolla imorgon.
Senast redigerad av 1 Folkan, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]