- mån 22 feb 2016, 14:27
#1051017
Den är till tidigare Volvo, tillverkad för Volvo i Volvos namn av Calix.
Detta är lite rörigt. Alla tre, inklusive Volvo har sina egna utseenden på kontakter för att kunna "bevaka sina revir". Man vill sälja sina egna tillbehör. Nu är det kanske inget större problem för alla har ungefär motsvarande utbud på tillbehör. Som det är sagt tidigare, Volvo tillverkar inget själva, men köper av andra och "pekar med hela handen" på hur produkterna skall se ut.
I dag har Defa en liten rund med nycklingar (styrspår) i anslutningskontakten:
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v ... r-pa9741sv
Eller en bättre bild: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-619154/
Defa har runda kontaktstift både i anslutningskontakten och i tillbehörskontakterna.
Calix har i dag också en lika liten och "rund" men med egna nycklingar. Calix har flatstift i kontakterna till enheterna, motorvärmare, laddare, timer etc. etc.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-619219/
Väldigt lik Volvo, men säkert inte konvertibel (?)
Volvo har i dag också en liten rund kontakt med runda stift, men nycklingen ser förmodligen annorlunda ut. Enheterna är anslutna med kontakter med flatstift men jordstiftet är "vändt" 90° jämfört med Calix.
Här är en bild på Volvos anslutningskontakt som ansluter till karossen på bilen:

Det finns en adapter som möjliggör övergång från Calix till Defa när det gäller enheter och tillbehör. Alltså med flatstft i ena sidan och runda stift i andra sidan. Dom passar inte i Volvos enheter och tillbehör. Det är en finsk "pirattillverkning", men högst troligt inte sämre för det.
Bildexempel:

Bilden visar Calixanslutningen. Defa är alltså runda kontaktstift.
Jämför Clalixkontakten på bilden med flatstiften i en Volvokontakt:

Man ser att jordstiftet ligger ner i Calix men står på högkant i Volvo.
Dessvärre saknas bilder på hur äldre Calix och Defa's anslutningskontakter såg ut. Men den runda svarta, 50 mm diameter var till Volvo.
Går man riktigt långt tillbaka så hade anslutningskontakterna strykjärnskontakter. :shock:
Detta är lite rörigt. Alla tre, inklusive Volvo har sina egna utseenden på kontakter för att kunna "bevaka sina revir". Man vill sälja sina egna tillbehör. Nu är det kanske inget större problem för alla har ungefär motsvarande utbud på tillbehör. Som det är sagt tidigare, Volvo tillverkar inget själva, men köper av andra och "pekar med hela handen" på hur produkterna skall se ut.
I dag har Defa en liten rund med nycklingar (styrspår) i anslutningskontakten:
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v ... r-pa9741sv
Eller en bättre bild: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-619154/
Defa har runda kontaktstift både i anslutningskontakten och i tillbehörskontakterna.
Calix har i dag också en lika liten och "rund" men med egna nycklingar. Calix har flatstift i kontakterna till enheterna, motorvärmare, laddare, timer etc. etc.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-619219/
Väldigt lik Volvo, men säkert inte konvertibel (?)
Volvo har i dag också en liten rund kontakt med runda stift, men nycklingen ser förmodligen annorlunda ut. Enheterna är anslutna med kontakter med flatstift men jordstiftet är "vändt" 90° jämfört med Calix.
Här är en bild på Volvos anslutningskontakt som ansluter till karossen på bilen:

Det finns en adapter som möjliggör övergång från Calix till Defa när det gäller enheter och tillbehör. Alltså med flatstft i ena sidan och runda stift i andra sidan. Dom passar inte i Volvos enheter och tillbehör. Det är en finsk "pirattillverkning", men högst troligt inte sämre för det.
Bildexempel:
Bilden visar Calixanslutningen. Defa är alltså runda kontaktstift.
Jämför Clalixkontakten på bilden med flatstiften i en Volvokontakt:
Man ser att jordstiftet ligger ner i Calix men står på högkant i Volvo.
Dessvärre saknas bilder på hur äldre Calix och Defa's anslutningskontakter såg ut. Men den runda svarta, 50 mm diameter var till Volvo.
Går man riktigt långt tillbaka så hade anslutningskontakterna strykjärnskontakter. :shock: