Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Allee skrev:Fick mitt telenor kort idag som dom kampanjar ut till Volvo ägare.
För mig blev det mycket mycket snabbare än med internetdelning från telefonen.
Tack! Låter intressant. Vilken telefon har du? Kan ju i någon mån hänga på hur snabb den är också, inte bara signalstyrkan.
Jag har ett tvillingkort till mitt Telenorabb i bilen. Dom 24gb jag har bör räcka.. annars får man väl lägga till lite extra. :)
Har testat att köra lite internetradio via det.. tycker det är synd att man inte kan få Spotify utan connect touch eller vad det nu var det fanns till.

Internetkartorna har jag startat för att se att det funkar.. lika så webbläsaren.

Att kunna använda det och koppla upp till bilens wifi är en fördel då täckningen verkar bättre. (Som skrevs ovan.. antennen på taket istället för i mobilen i bilen.)
joel80 skrev:Jag har ett tvillingkort till mitt Telenorabb i bilen. Dom 24gb jag har bör räcka.. annars får man väl lägga till lite extra. :)
Har testat att köra lite internetradio via det.. tycker det är synd att man inte kan få Spotify utan connect touch eller vad det nu var det fanns till.
Ja här får väl Volvo skärpa sig lite och leverera någon ersättningsapp till Rdio som ju är nedlagt, exempelvis Spotify.

Vad jag också tycker är lite synd är att det egna SIM-kortet inte kan användas till vad som brukade vara den mest grundläggande funktionen hos ett SIM-kort: att ringa. Lärde mig just när jag botaniserade lite i VIDA att man på bilar för den amerikanska marknaden tillverkade från strukturvecka 46 2014 kan ringa vanliga samtal med det inbyggda VoC-kortet (ej det privata). I vilket fall tycker jag det vore bra om man kunde ringa och ta emot helt vanliga samtal i bilen även om man inte har mobilen med sig, oavsett om det nu sker med det ena eller det andra kortet. Det finns ju redan en telefon i bilen så varför finns det inga möjligheter att använda den till något annat än samtal med VoC-centralen? :roll:
Jag har ingen användning av en sån funktion.. Mobilen är alltid med. Skulle man börja ringa via bilens sim skulle man ju få ett annat nummer också.. Och sånt förvirrar folk.
Sen blir också nummret till bilens "kontakt" oficiellt då och skulle kunna komma i fel händer. Det känner jag skulle kunna öka på risken för data-attacker. Men jag kanske oroar mig för nått omöjligt här.. Vet inte.. :)
joel80 skrev:Jag har ingen användning av en sån funktion.. Mobilen är alltid med. Bild Skulle man börja ringa via bilens sim skulle man ju få ett annat nummer också.. Och sånt förvirrar folk. Bild
Sen blir också nummret till bilens "kontakt" oficiellt då och skulle kunna komma i fel händer. Det känner jag skulle kunna öka på risken för data-attacker. Men jag kanske oroar mig för nått omöjligt här.. Vet inte.. :)
Instämmer. Att ringa med det inbyggda SIM-kortet tar oss tillbaks till 1999 då Volvo erbjöd en integrerad telefon som fungerade just så. Skapade stora problem av (minst) två anledningar:
- Tvillingkortet hade ett eget nummer, och för att inkommande samtal skulle hamna i bilen skulle man komma ihåg att stänga av den ordinarie telefonen när man satte sig i bilen
- Utvecklingen av telefon-HMI går blixtsnabbt, Volvo och andra biltillverkare har inte en chans att uppdatera HMI:t i bilen i samma takt som telefontillverkarna. Volvos telefon var omodern redan vid lanseringen.

För att återgå till trådskaparens fråga så finns (fanns) det ett problem som ingen nämnt. I bilen finns bara ett GSM-modem. Det innebär att det är antingen VOC-SIM:et ELLER det egna SIM:et som har kontakt med omvärlden. Båda kan inte ha det samtidigt. Åtminstone för två år sedan fanns det problem med detta som yttrade sig i att VOC-tjänsterna stördes när man använde eget SIM-kort. Måhända är det löst idag.
För mig har det inte varit andra störningar än de som verkar varit mer omfattande. Alltså jag har haft problem men då har det varit andra som haft problem samtidigt. (Som skrivit här på forumet t.ex) Så att jag använder eget simkort verkar inte ha stört VOC för mig.
joel80 skrev:Jag har ingen användning av en sån funktion.. Mobilen är alltid med. Bild
Ja fast på den punkten är vi ju lite olika. Trots att jag haft mobil i runt 20 år nu har jag den inte alltid med mig, dels för att jag inte tycker att jag behöver det, dels för att det kan vara lite mäckigt att bära den med sig. Byxfickorna tycker jag inte funkar särskilt bra, särskilt inte med de storlekar på smartphones som nu börjar bli normala (t.ex. iPhone 6/6s). Bröstfickan på skjortan (om det finns någon sådan och det är en skjorta jag har på mig) är inget vidare heller, exempelvis därför att det är stor risk för att mobilen trillar ur när man böjer sig ner. Innerfickan på jackan funkar bättre men det är inte alltid jag har jacka på mig när jag går ut och man måste ständigt komma ihåg att ta ur telefonen och placera den någon annanstans (var?) när man hänger ifrån sig jackan på obevakad plats. Var har ni andra era telefoner förresten? Till min allra första mobil, som med dagens mått mätt var bamsestor, hade jag ett hölster i bältet. Nu överväger jag på nytt något i den stilen. ;-)
joel80 skrev:Skulle man börja ringa via bilens sim skulle man ju få ett annat nummer också.. Och sånt förvirrar folk. Bild
Detta kan man ju om man vill lösa med ett tvillingkort eller avstängd nummerpresentation.
joel80 skrev:Sen blir också nummret till bilens "kontakt" oficiellt då och skulle kunna komma i fel händer. Det känner jag skulle kunna öka på risken för data-attacker. Men jag kanske oroar mig för nått omöjligt här.. Vet inte.. :)
Se ovan när det gäller att undvika denna risk. Om kunskap om numret till bilen sedan på något sätt ökar risken för att någon skall "hacka" sig in i den vet jag inte. De exempel jag hört talas (det var väl främst någon Jeep?) tror jag skedde via ren datatrafik, utan att ta hjälp av något telefonnummer på vägen.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
PaNi skrev:Att ringa med det inbyggda SIM-kortet tar oss tillbaks till 1999 då Volvo erbjöd en integrerad telefon som fungerade just så.
Skapade stora problem av (minst) två anledningar:
- Tvillingkortet hade ett eget nummer, och för att inkommande samtal skulle hamna i bilen skulle man komma ihåg att stänga av den ordinarie telefonen när man satte sig i bilen
- Utvecklingen av telefon-HMI går blixtsnabbt, Volvo och andra biltillverkare har inte en chans att uppdatera HMI:t i bilen i samma takt som telefontillverkarna. Volvos telefon var omodern redan vid lanseringen.
Inte alls. Jag har precis en sådan telefon (inkl. VoC) i min 02:a. Jag har inte tvillingkort i den men den som har det kan styra mottagningen via kommandon utan att stänga av den ena telefonen. När det gäller HMI:t går utvecklingen mycket riktigt blixtsnabbt och det kan vara svårt att uppdatera. Men a) det problemet gäller i precis lika hög grad nuvarande hands-freelösning med bluetooth, b) det drabbar i ringa grad just samtalsfunktionen (där har det inte hänt så himla mycket) och c) den tekniska lösning för just telefonsamtal som Volvo utarbetade för P2-bilarna var alldeles utmärkt, inte bara med dåtidens mått mätt utan även idag. I själva verket var och är den avgjort bättre än den nuvarande varianten (hands-free med bluetoothkoppling till den mobil man förväntas ha i fickan) i åtminstone fyra avseenden.

1. Man kan använda bilens egen GSM-antenn vilket ger bättre mottagning. Jag har aldrig haft några problem med mottagningen när jag eller andra använt bilens egen telefon. Däremot är det inte alltid det funkar så bra med en lös mobil när man rör på sig.

2. Det finns en särskild liten högtalare för just telefonen, placerad i nackskyddet vid förarens vänstra öra. Eventuella passagerare kan därmed inte höra, i vart fall inte under körning, vad den uppringande säger samtidigt som föraren hör det utmärkt väl.

3. Det finns en "sekretesslur" med vars hjälp man vid behov kan göra samtalet ännu något mer privat. Framförallt är dock poängen med den, som jag ser det, att även passagerarna vid behov kan använda bilens telefon, t.ex. därför att mottagningen på den egna mobilen är för dålig för att fungera.

4. Man behöver aldrig bekymra sig över något mobilbatteri som behöver laddas när det är som minst möjligt/bekvämt att åstadkomma det.
andersuw skrev: Var har ni andra era telefoner förresten? Till min allra första mobil, som med dagens mått mätt var bamsestor, hade jag ett hölster i bältet. Nu överväger jag på nytt något i den stilen.
Jag hade klick-in hållare förut, nu har jag nästan alltid byxor med benfickor.
Jobbar inom Telecom men försår inte detta...

VOC använder sig av inbyggt utrustning i bilen. dvs även om man inte hakar på Telenorerbjudandet så fungerar ju VOC såklart. Men om jag stoppar in ett eget kort (telenor eler ej) för at köra Wifi hotspot så går VOC över från inyggda SIMkortet (även det Telenor) till att börja använda mitt egenvald kort i handfacket? Tänk om jag har ett abonnemang är och inte betalat fakturan och det är avstängt = VOC fungerar ej?

Alltså det jag är ute efter att få veta (inte fått min egna bil ännu) är att få en tekn förklaring på om VOC verkligen går över till att använda det random SIM man sätter in och sätta hela säkerhetsaspekten med VOC i spel bara för att man sätter i ett eget kort som kanske är avstängt pga obetald faktura?! Make no sense. Det är ju fysiskt 2 olika SIMkortsplatser i bilen. Det ena för VOC som man inte kommer åt (enkelt) och det andra är det som är i handsfacket som man drar ut enkelt för att använda telenorerbjudandet (eller valfritt simkort)

Sorry om rörigt men hoppas ni förstår
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??