Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag åkte och köpte en bränsletrycksregulator vid 22 tiden. En på 3 bar. Bytte den, kändes inte som Jag fick dit o-
    ringen till 100% dock. Skruvade ur stiften, körde på starten en snabbis och det kom inte någon bensin. Tillbaka med allt och startade. Allt var tätt med motorn på tomgång. Gick lite dåligt men började gå bättre och bättre. Körde en kort sväng. Oljan verkade däremot väldigt tunn och luktade bensin. Jag bytte olja och filter i förra veckan. Jag ska ca. 12 km till jobbet imorgon, från södermalm till Solna i värsta morgonrusningen. På jobbet har jag tillgång till lyft m.m, men nu står den i ett flerbilsgarage väldigt trångt... Vad tycker ni, bilen till jobbet eller inte?
    Tack för hjälpen!
    Ett enkelt sätt att byta olja är att pumpa ut den gamla oljan med en sådan här
    http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000019997/
    Funkar klockrent, tryck inte ner sugröret för långt bara. Då "vänder" det och man får inte ut allt. Har använt det i många år på båda bilarna (Volvo 740 och Passat 1,8T) och till båten. Denna pump är för inombordsmotorer egentligen, där kommer man ofta inte åt pluggen i tråget. Se bara till att oljan inte är alltför kall och ha flera tomdunkar beredda. Jag tappade ur c:a 15l (normalt 4l) ur en Ford Transit en gång när choken hängt sig mitt i vintern.

Mvh
    Lennart
    En fråga som dök upp, kan bilen köras om bränsletrycksregulatorn går sönder ?

Tänkte på att om man nyper ihop vakuumslangen, då rinner det inte in bränsle i motorn, om det går att fortsätta köra tills man får tag i en ny regulator.

Om vakuumslangen till regulatorn går av/lossnar under körning, vad händer då, är bilen körbar ?
    VolvoNisse skrev:En fråga som dök upp, kan bilen köras om bränsletrycksregulatorn går sönder ?
    Tänkte på att om man nyper ihop vakuumslangen, då rinner det inte in bränsle i motorn, om det går att fortsätta köra tills man får tag i en ny regulator.
    Om vakuumslangen till regulatorn går av/lossnar under körning, vad händer då, är bilen körbar ?
    Rent "teoretiskt", om membranet i BTR-en går sönder borde fjädertrycket stänga ventilen eftersom det är samma tryck på båda sidor (med lilla slangen pluggad) och då borde trycket stiga till vad pumpen kan ge (c:a 6 - 8kg), men innan dess har nog den lilla slangen brustit. Det är en vakuumslang och tål inte så mycket tryck. Om vakuumslangen lossnar under körning händer inte mer än beninförbrukningen ökar eftersom trycket på bränslet ökar lite. Skillnaden mellan med och utan vakuum är c:a 0,5kg. Om motorn går på tomgång är det fullt vakuum och c:a 2,5kg tryck på bränslet. Tar du bort slangen så försvinner vakuumet och bränsletrycket stiger till c:a 3 kg (samma som vid full acceleration).

Mvh
    Lennart
    Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]