Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Zezlot
snoddasD5 skrev:Momsen åker ju direkt så 410000:- -20% = 328000:- sen värdeminskning så 280000:- efter ett år är nog rätt ok.

Efter att ha hört alla här och att dom enligt er förlorar cirka 100 000-150 000 första året så låter de inte direkt som en bra ide ^^ trodde bara man förlora runt 15-20% första året :| antar jag får fortsätta åka i min gamle trotjänare då trots allt! Tackar för alla tips! :D
Användarvisningsbild
av Funk
Zezlot skrev:
snoddasD5 skrev:Momsen åker ju direkt så 410000:- -20% = 328000:- sen värdeminskning så 280000:- efter ett år är nog rätt ok.

Efter att ha hört alla här och att dom enligt er förlorar cirka 100 000-150 000 första året så låter de inte direkt som en bra ide ^^ trodde bara man förlora runt 15-20% första året :| antar jag får fortsätta åka i min gamle trotjänare då trots allt! Tackar för alla tips! :D
Köpa bil är aldrig någon bra affär, många osäkerhetsfaktorer blir det... fast vad momsen kommer in som förlust fattar jag inte, och är ganska säker på att du inte heller backar 150000:- på ett år.
Men ta till exempel dom som köpte en XC70 till "fullpris" strax innan den blev en Classic... ouch ! Och det är tyvärr också Classicpriset som sätter normen för begagnatmarknaden. Vem bryr sig om vad du betalade för bilen om det finns nyare och billigare ?
Personligen har familjen nu haft leasingbilar, både E och R, det har blivit 5 stycken nu och det har varit behagligt fritt från överraskningar, fast det kostat en slant... Ju mer man kör och ju mer trängselskatt man får, desto enklare är det dock att få det att gå ihop rent ekonomiskt. Bekvämlighetsmässigt är det ju kalas, bara hämta nytt vartannat år.
Jag betalar 35 kr milen totalt inklusive allt för en V40 och varje extra mil över det kostar mig enbart soppa... kör man dessutom igenom trängselområde så kan man räkna av varje krona direkt. Räkna på det, det kanske kan vara något..

/Thomas
av Zezlot
Funk skrev:
Zezlot skrev:

Köpa bil är aldrig någon bra affär, många osäkerhetsfaktorer blir det... fast vad momsen kommer in som förlust fattar jag inte, och är ganska säker på att du inte heller backar 150000:- på ett år.
Men ta till exempel dom som köpte en XC70 till "fullpris" strax innan den blev en Classic... ouch ! Och det är tyvärr också Classicpriset som sätter normen för begagnatmarknaden. Vem bryr sig om vad du betalade för bilen om det finns nyare och billigare ?
Personligen har familjen nu haft leasingbilar, både E och R, det har blivit 5 stycken nu och det har varit behagligt fritt från överraskningar, fast det kostat en slant... Ju mer man kör och ju mer trängselskatt man får, desto enklare är det dock att få det att gå ihop rent ekonomiskt. Bekvämlighetsmässigt är det ju kalas, bara hämta nytt vartannat år.
Jag betalar 35 kr milen totalt inklusive allt för en V40 och varje extra mil över det kostar mig enbart soppa... kör man dessutom igenom trängselområde så kan man räkna av varje krona direkt. Räkna på det, det kanske kan vara något..

/Thomas
Jo har haft leasingbil förut men har haft känslan att de bara lönar sig när man haft "mister sniekmodell" hade då d2 kinetic v50... och jag tänkte att eftersom jag hade min rabatt att man kunde välja en populär modell som inte minskar så snabbt i värde "procentuellt" (typ xc60 som är glödhet på marknaden )och bara gå 0 -20 000 back eftersom jag inte kör så många mil (eller åker inom trängselskattsområden) men är kanske som du säger att folk inte betalar vad dom ligger ute på blocket.. och en leasingbil typ xc60 som min kompis har kostar 5700 i månaden... tycker de är lite väl saftigt tyvärr :( på bilen jag har haft hittils har jag ju tappat cirka 40 000 per år men det största värdetappet är ju över nu så får nog fortsätta åka i den trots att den är dötråkig :P
Användarvisningsbild
av joel80
Att momsen har betydelse beror på att bile. Blir "momssmittad" om den köps av privatperson. Den går då inte att sälja med avdragsgill moms (eller halva avdragsgill i allafall via leasing) och då förlorar man alla potetiella företag som köper en ett år begagnad bil.

Däremot är det ju inget som påverkar hur privatpersoner ser på en sån begagnad.. Så att man förlorar hela summan håller jag inte med om.. Däremot blir bilen möjligen lite mer svårsåld.

På tre år brukar man räkna med att bilen tappar ca 50%.. Men det går inte att slå ut det per år och tänka 16.6% per år.. Första året skulle jag nog snarare säga 25%..
Användarvisningsbild
av Funk
Om din kompis kör 1500 mil om året med sin XC60 leasingbil så är hans totala kostnad 45kr/mil + bränsle. Han har OnCall och eventuell trängselskatt "gratis"
Om du kör lika långt och har tappat 40000:- kr/år så innebär bara värdeminskningen 27kr/mil . Till det kommer försäkring, service, skatt, slitage och förbrukningsartiklar samt eventuell trängselskatt.
Jag är som du ganska noga med skötseln av bilen, men det är klart att under vinterhalvåret kan det vara skönt att tvätta i automat, det är gratis med leasingbilen...och eftersom det inte är din bil och den byts vartannat år så kanske det inte spelar så stor roll.
Nu är ju i och för sig räntorna löjligt låga, men skall man ta med kapitalkostnaderna så är det ytterligare en kalkyl. Betalar du cash så förlorar du kapitalintäkter, din kompis kanske inte satte in 300000:- på banken men han lånade å' andra sidan inget heller. Lånar du så är det i alla fall inte gratis..

Jag skall inte sälja på dig något, det är mina egna argument, vilka fick mig att börja leasa efter 30 års ägande. Bara att räkna ärligt övertygade mig om att det var fullt jämförbart.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Köp själv, kör långt och behåll den länge. Det är den bästa ekvationen för att få låga milkostnader.
Användarvisningsbild
av poseidon
Zezlot skrev:
poseidon skrev:Vi har 15% på Volvo och 18% på VAG. Jag skulle tippa på att en ett år gammal bra utrustad xc70 säljs för 40-60 tkr mindre än vad du köpt den för. Min 2 år gamla xc70 d4 awd aut summum med drag och annat tappade 90tkr på 2 år och 3500 mil. Auktion på typ kvd.
Menar du då att den tappade 90 TROTS att du hade rabatterna eller menar du att det är om man hade köpt den för sitt fullvärde?

Jag har kollat ganska noga på bilpriser.se och det som förvillar mig lite är att om man slår upp en exakt 1 år gammal bil där med samma utrustning som gått 1800 mil (vilket min kommer ha gått) Så ligger den cirka på 310-320 tisem hos "privatförsäljaren" Tycker det verkar lite skumt att dom "egentligen" bara får 270tusen för den då? den ska ju kosta cirka 410 000 som helt ny, men du menar att den alltså bara är värd cirka 280 000 tusen efter ett år? Tycker det låter väldigt mycket i värdeminskning på bara ett år men har aldrig haft en "HELT" ny bil som sagt så alla tips mottages :)
Skatteverkspris va typ 460 tkr. Sen vart det rabatt på totalt 90 tkr ungefär då det va kampanj på vissa saker inkl vår 15% rabatt. så säg att den köptes av mitt företag för 370 sen 2 år och 3500 mil senare så såldes den till någon handlare för 275 tkr.

Det är inte på tusenlappen rätt i mina siffror men det ger ett hum iaf.

Min bil hade inga bucklor/skav och fin skinnklädsel. Ditecbehandlad + återbehandlad.
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:Köp själv, kör långt och behåll den länge. Det är den bästa ekvationen för att få låga milkostnader.
Kan man dessutom serva och skruva lite själv kommer man undan förhållandevis billigt... Men, man kör oftast runt i en gammal bil... ;-)

/Thomas
av Zezlot
Funk skrev:
MartinS skrev:Köp själv, kör långt och behåll den länge. Det är den bästa ekvationen för att få låga milkostnader.
Kan man dessutom serva och skruva lite själv kommer man undan förhållandevis billigt... Men, man kör oftast runt i en gammal bil... ;-)

/Thomas
Utav de mesta man hört här låter de lite som att man ska uppfylla drömmen om att skaffa 240 istället... dyrt med bennsin men de andra kostnaderna är i stort sett noll! Får tacka för hjälpen så jag inte gjorde en stor tabbe! :D
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS