XC90freak skrev:Jag har samma problem med min, samt att ibland så låses laddkabeln fast i bilen, alltså den vägrar släppa hur mycket man än låser eller öppnar bilen. Tror det har med kylan att göra, så jag brukar stå med en hårfön och blåsa på laddintaget, tills det släpper. Har haft bilen inne på min lilla verkstad på jobbet, och låtit en 9 kw byggfläkt stå och blåsa i intaget, för att undanröja att det ska vara någon sorts fukt i det.
Men, problemet kvarstår när det är typ -10 eller lägre utomhus temperatur.
Vore intressant att veta om det finns någon mjukvare uppdatering som löser själva low battery problemet. Batteriet kan ju rent teoretiskt aldrig få för låg spänning så länge som den är ansluten till 230V uttag. Men ändå så är det problemet, spontant verkar det som att en del gränsvärden är fel inställda.
Fick också problem med att få ur laddkabeln efter att bilen stått inkopplad 2-3 dygn i c:a +5 C, då jag startat parkeringsvärmaren via telefonen och fick meddelande om att batterinivån var låg. Lampan runt bilens ladduttag lyste rött vilket enligt manualen betyder "ett fel har inträffat". Volvo Cars Support sa direkt att bilen måste bärgas (där fick jag också höra "jag kan inte så mycket om den där bilen" :o ). Killen från Assistancekåren försökte först ladda 12V-batteriet lite, sen gav han upp. Vi lyckades dock trixa så att bilen gick att köra till verkstaden med inkopplad laddkabel (håll inne startvredet 7 s) så att vi slapp lyfta upp den på flaket.
Verkstaden bytte "OPC" - en del som tydligen reglerar laddningen mellan det stora batteriet och 12V-batteriet. Bilen fick alla mjukvaruuppdateringar i augusti, så det var inget som var fixat i en mjukvaruuppdatering under våren iallafall.