Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Har nu kört fläkten 1 dag och kan tyvärr inte säga att jag är imponerad :( Visst det är minus ute och om jag har en kruka som stått ute i snöns och tar in den så är en del snön kvar efter par dagar så visst är det kallt i garaget. Men fläkten kunde omöjligt värma upp hela garaget utan fick ha den blåsande på mig.

Håller man framför den med handen så känner man att det är varmt men inte så att man bränner sig om man inte tar på gallret.

Den mina föräldrar köpte för en väldig massa år sen är platt och när man har full värme på den så är det så blir det RIKTIGT varmt från utblåset som också blåser på bra.

Såg ut något åt detta hållet :

Bild

Finns det bättre än den blåa biltema fläkten idag? Är kanske de där platta versionerna bättre? Har för mig att den hade tunna trådar som värmdes upp och att den hade många sådan trådar. Biltemas har tjock slinga som riglar sig klart färre gånger framför fläkten.
Användarvisningsbild
av milktrucker
plåtfläktarna ovan är skräp. Har en sådan, fast svart.
Fläkthastigheten som ska gå välja lägen på, funkar inte alls. går på samma fart oavsett läge.
Tempreglaget går att snurra runt hur många varv som helst.

Visserligen blev den varm, men efter typ 10 år börjar den ge dåligt med värme.
Tyvärr kan den inte värma upp mycket mer än 20 kvm till behaglig temp inne.
av volvo244gle
Värmare som värmare säger jag, 1 kW är alltid 1 kW. Detta oavsett om man tillför effekten till utrymmet med konvektorelement, byggfläkt, kupévärmare eller varför inte några halogenstrålkastare.
Det sistnämnda alternativet ger dessutom både god belysning och skön strålningsvärme. :P

Fläktar är kanske att föredra iallafall för att kunna rikta luftströmmen dit den behövs.
Välj en värmefläkt av god kvalité, gärna en som både är tyst och gjord för att gå dygnet runt. Sen är det som sagt bara en fråga om hur många kW man har möjlighet (och ekonomi till) att brassa på med.

Använder själv en billigt kupévärmare från Biltema när jag inte är i garaget. Den är relativt tyst och kan ge 2,2 kW, vilket är ungefär max vad man kan plocka ut på en vanlig 10 A säkring.
Ingen sak jag skulle vilja lämna obevakad dock...
av Wizzman
Jag håller med Volvo244gle. 2kw är 2kw oavsett om fläkten är platt eller stor. Att den lilla platta ger varmare luft beror antagligen på att den blåser ut mindre mängd luft. Så länge fläktarna verkligen ger 2kw bidrar de lika mycket till uppvärmningen.

Tyvärr är 2kw alldeles för lite i ett garage. En kupevärmare är normalt på 1.3-2kw och det räcker för att värma upp en kupé på ett par timmar. Skaffar du en 5kw fläkt kan du antagligen värma upp garaget till behaglig temp om du startar den en timma eller två innan du ska ut och meka. Men då måste du ha tillgång till 3-fas.

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]