Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej.

Jag ska mäta upp den när jag kommer hem.
En annan sak som ni bör veta är att bilen vibrerar lite när man står stilla på växel D. Det blir lite mindre vibrationer när man står på N. Det känns inte normalt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Med "D" i så snurrar växellådan och driver bilen, ungefär som dragläget på en manuell. Då brukar det bli lite vibrationer till skillnad mot när lådan inte snurrar(urkopplad/friläge/N). Så det är normalt. (Nu snurrar ju iofs automaten även i N, men inte på samma sätt).
av Volvo742
Vibrationerna har försvunnit efter jag hade rengjort polerna på batteriet. Om det var orsaken vet jag inte. Återstå att se imorgon om problemet dyker upp.

Angående temperaturgivare så verkar den...åter igen...Visa felaktiga omvärlden...Tror jag. Det är svårt att läsa av motorns temperatur.

Är detta normalt att en tempgivare kan bara gå sönder så där? Är mina givare för känsliga eller?

Bytte givare för en månad sedan.
av rid54
I N-läget snurrar momentomvandlaren och det mesta av innanmätet i lådan. När man lägger i D, bromsas alla växlar när 1:an aktiveras (nåt bromsband eller nån koppling). Då stär lådan stilla och även skovelhjulet på ingående axel i växellådan. Motorn får då "jobba lite" mot momentomvandlaren och det känns ibland lite som att vibrationerna blir tydligare.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Volvo742 skrev:Vibrationerna har försvunnit efter jag hade rengjort polerna på batteriet. Om det var orsaken vet jag inte. Återstå att se imorgon om problemet dyker upp.

Angående temperaturgivare så verkar den...åter igen...Visa felaktiga omvärlden...Tror jag. Det är svårt att läsa av motorns temperatur.

Är detta normalt att en tempgivare kan bara gå sönder så där? Är mina givare för känsliga eller?

Bytte givare för en månad sedan.
Vad är det för årsmodell på bilen du har? Det skiljer på tempgivarna mellan 97-98 och 99-00 vet inte om det går att sätta fel givare i fel bil dock ?:-/ Tycker det är konstigt att den äter tempgivare hela tiden kolla spänningen i kontakten det ska vara 5 volt om jag inte missminner mig. Antar att för hög spänning dödar givaren.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]