- tor 25 feb 2016, 08:28
Vart kan man köpa en sådan där juster nyckel?
På besiktningen idag sa det att ljuset stod lite högt (tidigare 2:a med difuss ljusbild: mitt egna fel då jag inte tryckt i lampan ordentligt och den pekade upp men som jag löste), de var villiga att justera det åt mig men som sagt saknades verktyg för att göra det.
Så kan man köpa ett verktyg och vad är ca priset?
Tack,
Martin
andersuw skrev:Hej!Lacke skrev:Kan bara hålla med!Enligt min erfarenhet har varken verkstaden eller besiktningen alltid full koll på detta till synes enkla problem (rätt ljusinställning). När jag köpte min V70 T5 -02 för åtta år sedan fäste jag mig omedelbart vid att halvljuset lyste väldigt kort. Jag såg väldigt bra där det lyste (det var min första bil med xenonljus, fabriksmonterade sådana). Men det lyste som sagt skräckinjagande kort. Både när jag hade bilen på verkstad och vid besiktning passade jag därför på att ställa frågan (flera gånger till olika mekaniker/besiktningsmän för säkerhets skull) om halvljuset verkligen stod i högsta tillåtna läge. Men till min förundran och besvikelse påstod de allihop att ljuset stod precis som det skulle och inte kunde höjas ett dugg.
V70 2010 för höga halvljus, dom kollade 2 ggr på verkstaden men inget fel. Vid besiktning 2:a, men då erkände verkstaden att ljusen var för höga.
V70 2015 bländande halvljus, in på verkstad och justerade in dom mot vägkanten ganska rejält.
Till sist blev jag så irriterad på det korta ljuset att jag bestämde mig för att mäta upp och justera själv i enlighet med lagens bokstav. Hittade med viss möda en tillräckligt plan yta med en bra vägg att mäta på och konstaterade att jag kunde höja ungefär ett halvt varv på justerskruvarna vid strålkastarna utan att passera lagens råmärken. Så jag justerade upp och fick avsevärt bättre längd på ljuset. Första gångerna jag besiktigade efter att ha gjort min justering hade jag för säkerhets skull justernyckeln i innerfickan för den händelse de skulle klaga på att ljuset stod för högt. Men det har jag numera slutat med eftersom ingen någonsin klagat på ljusinställningen. Ingen har heller blinkat åt mig på vägen för att signalera att mina ljus står för högt.
På min "nya" V70 D4 -15 har jag en känsla av att ljuset når ännu längre/högre än på den gamla. Den nya är ännu för ny för att besiktigas. Men eftersom ingen blinkar åt mig när jag kör den bilen heller skall jag vid tillfälle ställa bilarna bredvid varandra och kolla om jag möjligen kan justera upp lyset på den gamla lite till utan att nå högre än vad den nya gör.
Vart kan man köpa en sådan där juster nyckel?
På besiktningen idag sa det att ljuset stod lite högt (tidigare 2:a med difuss ljusbild: mitt egna fel då jag inte tryckt i lampan ordentligt och den pekade upp men som jag löste), de var villiga att justera det åt mig men som sagt saknades verktyg för att göra det.
Så kan man köpa ett verktyg och vad är ca priset?
Tack,
Martin
- By Wakki