Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amrich
Bättre sent än aldrig tänkte jag komma med en uppdatering.

Mitt problem kvarstår eftersom jag inte haft ork/tid att göra något åt det. Men nu i samband med att sommarsulorna skulle på så satte jag igång.

Jag har under de senaste månaderna märkt tydligt att problemet med varningen och texten "Bromsfel - Stanna snarast" dyker upp i plusgrader och fuktigare/blötare väder eller väderolmslag. Eftersom en tidigare felkod (ej i Volvos format) gav fel på givare vänster fram och för att hastighetsmätaren ibland slutar fungera så bytte jag givaren igår.

Resultatet blev att ABS-lampan nu alltid lyser konstant från start men utan någon varningstext. Efter att jag rullat upp i ca 30 km/h kommer texten "ABS / Antisladd serv. erfordras". Den texten har jag aldrig fått upp tidigare utan det som stått har ju varit "Bromsfel - stanna snarast". Dock dök det varningsmeddelandet återigen upp efter att bilen stått still på tomgång i ca 20 minuter.

Så någon förändring måste ju systemet märka av med den nya givaren eftersom varningarna och meddelandena nu är annorlunda.

Jag har dock inte nollställt några felkoder efter bytet. Är det nödvändigt? Går det att göra själv utan felkodsläsare?
av andersuw
Amrich skrev:Jag har dock inte nollställt några felkoder efter bytet. Är det nödvändigt? Går det att göra själv utan felkodsläsare?
I vissa fall kan det hjälpa att radera tidigare satta koder men för det fordras en felkodsläsare. Dock misstänker jag att det i ditt fall inte är så enkelt att allt är frid och fröjd bara koderna raderas. Men jag hoppas förstås att jag har fel. ;-)
av Amrich
andersuw skrev:
Amrich skrev:Jag har dock inte nollställt några felkoder efter bytet. Är det nödvändigt? Går det att göra själv utan felkodsläsare?
I vissa fall kan det hjälpa att radera tidigare satta koder men för det fordras en felkodsläsare. Dock misstänker jag att det i ditt fall inte är så enkelt att allt är frid och fröjd bara koderna raderas. Men jag hoppas förstås att jag har fel. ;-)
Hehe det hoppas jag med. Jag ska försöka få felkoderna nollade.

Men är det inte konstigt att det efter givarbytet blir ett annat felmeddelande i displayen och att lampan nu lyser konstant? Vad kan det bero på egentligen? Hade inte felet haft med givaren alls att göra hade väl läget blivit oförändrat?

Jag kanske hade en givare som felade ibland och den nya kanske är helt paj...!? Långsökt men det skulle ge en logisk förklaring till felmeddelanden i displayen...
av Amrich
Nej en ny biltema-givare. Hastighetsmätaren fungerar dock så då kan ju inte givaren vara helt trasig eftersom den kör via givaren vänster fram.

Usch vad less jag blir... Blir nog att vika sig och boka tid för felsökning på volvo då....
av andersuw
Amrich skrev:Nej en ny biltema-givare. Hastighetsmätaren fungerar dock så då kan ju inte givaren vara helt trasig eftersom den kör via givaren vänster fram.

Usch vad less jag blir... Blir nog att vika sig och boka tid för felsökning på volvo då....
Är du säker på att Biltemagivaren är kompatibel med bilen? Att ABS-lampan lyser från start skulle kunna tyda på att BCM (Brake Control Module) inte har kontakt med givaren eller i vart fall inte får rätt signal. Skulle tippa på att det är något som är galet med den nya givare du satt dit eller monteringen av den eftersom du inte hade konstant lysande ABS-lampa före givarbytet. Att du får felmeddelande i displayen när du passerar 30 km/h beror för övrigt på att bilen genomför en test av ABS-systemet när den för första gången efter start passerar den hastigheten.
av Amrich
Morten: Ja kransarna är ok!

Nu har jag jag läst av felkoderna, här kommer resultatet:

BCM-0050 - Control Module
BCM-0074 - Hydraulic Valves
BCM-0052 - Control Module
BCM-0022 - Right Front Wheel Sensor
BCM-0021 - Right Front Wheel Sensor
DDM-0025 - ?
PDM - 0025 - ?
CEM-1A03 - S-Power Supply
CEM-1A5F - Communication with ABS / Communication with BCM
CEM-5B01 - LH Heating Element
ECM-510F - Vehicle Speed Signal
ECM-940C - Acceleratpedal (AP) pos. sensor / Brake pedal sensor
ECM-A02B - Communication ABS / Communication BCM
ECM-510D - Vehicle Speed Signal

Nu tror jag att många av dessa koder är gamla och kanske inte har med mitt senaste problem att göra. Jag gjorde en nollning och åkte ca 300 meter och fick då tillbaka CEM-1A5F och någon av koderna som sa att höger abs-givare inte fungerar.

Anledningen till att ABS-lampan lyser hela tiden efter bytet av vänster givare tror jag kan bero på att jag samtidigt bytte hjullager höger fram och att givaren på den sidan då kanske har skadats på något vis? Det skulle ju förklara varför den nu börjat lysa konstant och ger felkoden om höger sida så den felkoden gissar jag inte har med mitt problem att göra.

För att underlätta nu när felkoderna finns summerar jag vad jag tror mig veta:

Meddelandet "Bromsfel - stanna snarast" har haft en tendens att oftast dyka upp när det varit fuktigt och milt ute och visade sig första gången efter att bilen tvättats. Vid flera minusgrader upplever jag det som att det händer mer sällan. Meddelandet gör även att hastighetsmätaren går i botten och trippmätaren visar bara streck. Bilens ABS-funktion fungerar inte då meddelandet visas. En omstart hjälper ibland och känslan är att det hjälper mer och mer sällan.

ABS-kransen på vänster fram är bytt till en ny. Övriga ser fina ut.

Abs-givare vänster fram är bytt till en ny.

Bromsvätskan ligger nära maxnivån i behållaren.

Felet upplevs komma oftare när man ska svänga av vid en korsning. Oklart om det är svängen eller inbromsningen eller slumpen som är orsaken.

Vad tror ni? Hur ska jag gå vidare?

Tack på förhand!

Mvh Amrich
Med tanke på felkodsläget och att du grejat med höger framnav ligger det nära till hands att tro att felet åtminstone delvis sitter där. CEM-1A5F betyder enligt VIDA problem med spänningsmatningen till BCM (Brake Control Module) eller avbrott i CAN-ledningen till samma enhet eller att BCM-enheten ifråga inte är avsedd för bilen. Vet inte om detta fel på något sätt är relaterat till övriga fel eller dina försök att åtgärda dem eller om det är helt orelaterat. Det första du bör kolla är i vart fall kablaget till BCM.
Jag har läst runt en del på amerikanska forum och fått tipset om två reläs som kan ställa till det. Det är två "Power supply relays" och de sitter på CEM enligt bilden nedan.

http://xemodex.com/us/pdf/BCM%20Flow%20 ... 002-04.pdf

De verkar ju vara därifrån BCM får sin ström och det är väl just det som felkoderna säger inte fungerar.

Jag provade att rucka/slå lite lätt på dem för att försöka provocera fram bromsfelet men det gick inte. Jag drog ut ett i taget av dem och startade bilen. Då ena (jag tror det var b?) var utdraget så dök bromsfel upp direkt och ingen tripp/hastighetsmätare. D.v.s. exakt samma fel som jag har. Kanske är det så att det är något av dessa reläs som glappar på något vis och orsakar mitt problem. Är de inte alltför dyra tänkte jag köpa två nya på Volvo och prova att byta ut dem.

Låter det inte lite typiskt ett relä när man får fel i lite fuktigare väder?

Jag hoppas jag är något på spåren här... Jag återkommer!
Problem med trafikinformation RTTI

Så här ser det ut över samma omr&a[…]

Om det är ett elände beror helt på[…]

S40 1.8f ac problem

Killen verkar duktig, han har jobbat me de i flera[…]

2-fas laddning kom först på årsm[…]