- mån 04 apr 2016, 16:19
#1064200
Bättre sent än aldrig tänkte jag komma med en uppdatering.
Mitt problem kvarstår eftersom jag inte haft ork/tid att göra något åt det. Men nu i samband med att sommarsulorna skulle på så satte jag igång.
Jag har under de senaste månaderna märkt tydligt att problemet med varningen och texten "Bromsfel - Stanna snarast" dyker upp i plusgrader och fuktigare/blötare väder eller väderolmslag. Eftersom en tidigare felkod (ej i Volvos format) gav fel på givare vänster fram och för att hastighetsmätaren ibland slutar fungera så bytte jag givaren igår.
Resultatet blev att ABS-lampan nu alltid lyser konstant från start men utan någon varningstext. Efter att jag rullat upp i ca 30 km/h kommer texten "ABS / Antisladd serv. erfordras". Den texten har jag aldrig fått upp tidigare utan det som stått har ju varit "Bromsfel - stanna snarast". Dock dök det varningsmeddelandet återigen upp efter att bilen stått still på tomgång i ca 20 minuter.
Så någon förändring måste ju systemet märka av med den nya givaren eftersom varningarna och meddelandena nu är annorlunda.
Jag har dock inte nollställt några felkoder efter bytet. Är det nödvändigt? Går det att göra själv utan felkodsläsare?
Mitt problem kvarstår eftersom jag inte haft ork/tid att göra något åt det. Men nu i samband med att sommarsulorna skulle på så satte jag igång.
Jag har under de senaste månaderna märkt tydligt att problemet med varningen och texten "Bromsfel - Stanna snarast" dyker upp i plusgrader och fuktigare/blötare väder eller väderolmslag. Eftersom en tidigare felkod (ej i Volvos format) gav fel på givare vänster fram och för att hastighetsmätaren ibland slutar fungera så bytte jag givaren igår.
Resultatet blev att ABS-lampan nu alltid lyser konstant från start men utan någon varningstext. Efter att jag rullat upp i ca 30 km/h kommer texten "ABS / Antisladd serv. erfordras". Den texten har jag aldrig fått upp tidigare utan det som stått har ju varit "Bromsfel - stanna snarast". Dock dök det varningsmeddelandet återigen upp efter att bilen stått still på tomgång i ca 20 minuter.
Så någon förändring måste ju systemet märka av med den nya givaren eftersom varningarna och meddelandena nu är annorlunda.
Jag har dock inte nollställt några felkoder efter bytet. Är det nödvändigt? Går det att göra själv utan felkodsläsare?