Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

då bilen fick för sig att ladda batteriet med förbrukning på ca 10l/100km under en liten stund..
Det är ju grymt mycket, mer än vad bilen förbrukar under en partikelfilterrengöring i 90km/h

Hur fungerar det när den börjar ladda batteriet? Lägger sig dieselmotorn på ett visst varv? Driver den bilen framåt samtidigt och hur mycket kwh laddar den?
Det här med lägre förbrukning efter "inkörning" känns som lite utdaterat..
Upplevde det lättare att köra snålt efter första året jämfört med när bilen var helt ny. Så det finns säkert något i det som stämmer

/Kalle :)
Det är en helt vanlig D4 5-cyl dieselmotor i V60 D5 TE.

Varvet går upp lite vid regenerering (som på vanliga bilar). Det den gör med den extra "kraften" är att den då också laddar batteriet.. Gissar att den p.g.a att den kan det gör av med mer än när em vanlig D4a regenererar.
Jag har än så länge inte upplevt en så lång peroid med så hög förbrukning.. Så det är vad jag tror.
joel80 skrev:Det är sant.. och det var troligen det maan1947 råkade ut för eftersom det pågick så länge. 4 mil är ungefär vad min V70 behövde för en regenerering. Ca 20-22 minuter i motorvägsfart.
Det kan vara så, hur ofta görs en regenerering av partikelfiltret? Jag har kört 650 mil totalt och av dom ungefär 250 på diesel och mest längre reser. Det är tre gånger som det hänt hittills vilket kanske är normalt.

Jag kan ändå tycka att bilen är törstig under dieseldrift och då var jag ändå beredd på att den skulle dra mer en A6:an... Men det verkar bara vara att bita ihop och totalt ignorera bränsleförbrukningen när man kör längre turer :shock: :| :-O) :-DD
Jag har ingen koll på hur ofta det brukar ske på D5 TE eftersom jag ju bara haft den i ca 150 mil... men på V70 D3 fick jag en regenerering med ungefär 250-300 mils mellanrum.

Nu beror det helt på hur man kör.. mitt intervall då var rätt långt vilket troligen berodde på att det var ganska många resor på 16 mil eller mer. Det verkar som att filtret mår sämre och blir fullt snabbare om man gör många kortare resor.. Jag kan också tänka mig att om man med D5 TE'n får många kortare starter i och med att den byter mellan diesel och el så blir det färre antal dieselmil mellan regenereringarna.

Jag hoppas det blir lite skillnad till det bättre då det blir varmare då elmotorn jobbar effektivare och man får på sommardäcken.
Nu är det så att bilarna är ganska nya och har inte riktigt blivit inkörda. Vilket påverkar lite men jag förstår vad ni menar, har också reagerat på detta och jag stör mig inte så mycket på detta för bilen är byggd på ett visst sätt och det är väldigt enkelt att förstå att bilen är gjord på ett visst sätt och det är bara kolla vad man har för medelförbrukning. Den ser bra ut för mig iaf, ligger på 3,5 och det får jag säga är helt okej trots vintern i Norrbotten.
Det här med laddning när elen är slut... Nu har jag en d6:a men i min manual så står det (och det verkar stämma) att den själv bestämmer hur mycket den skall ladda när elen är slut. I början så laddade min som nämndes först i tråden, dvs ganska långt upp. Jag tror den gör det efter mycket långresor. Numera så laddar den bara lite, upp till tre pluppar, det känns som mer effektivt. Så jag tycker hybridläget passar utmärkt när elen är nästan slut (3 pluppar), för den stänger ju fortfarande av i nedförsbackar och genererar el vid bromsning, och dessutom kör den på el i låga hastigheter (var dieseln går in är ju hastighetsberoende på slutet).

Men vad händer om du kör på save när du har halv eltank kvar? Den borde bete sig likadant som beskrivet ovan, enda skillnaden för mig är om det är under 20km el kvar då den laddar upp dit. Sen så klart när du har lagom långt kvar kör du slut på elen.

Ang partikelfiltret, det är värdelöst när man får det i motorvägsfart tycker jag. Tycker den drar mindre om man får det på 70-vägar så får jag det i motorvägsfart brukar jag trycka över den i pure efter 5-10 minuter och hoppas att den timar bättre nästa gång. Nån gång har den tvingat mig till det och då tar jag det. Det var lika illa i min gamla v70 2.4 d, fick man den i motorvägsfart så drog den hur mycket som helst (det var ungefär en gång per 110 mil, men vi kör mycket stadskörning)
EjS skrev:Hur funkar det i power läget. Märker man att det finns mer kraft när man accer från tex 160-200 kmh?

Den dör kan man säga. Helt värdelöst. Men snart är det löst för jag kommer ha 275hk i dieseln + 70-80hk el :D
160-200!? Jag har inte hunnit ner till Tyskland för att testa.. och har väldigt svårt att se när jag skulle behöva ha kraften just där.
0-100 och även upp mot 130-140 har den ordentligt bra tryck.. det lilla jag testat än så länge.. vill försöka behålla lite dubb så här i början...
Användarvisningsbild
av EjS
Ja Robban. Det hade jag gissat. Åker i dk och Tyskland. I princip aldrig under 160 kmh - och då är frågan när jag ska byta bil: T6, D5 Rica, eller Twin engine.

Bryr mig inte om 0-100, men 160-200 är viktigt. D5 är hyfsat men tråkigt att ligga och tävla med 320d.
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]