Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Biltemas backar är ca. 2 mm mindre i diameter än original och Mecas backar. Jag har själv mätt och kommit fram till det, därigenom blir de mer känsliga om excentern är lite glapp.
Det är nog lite olika från gång till gång. Jag har monterat biltemas som funkar kanon, men på min egen fick jag svetsa i staget (ytterst lite) trots nya skivor (också Biltema). Det viktigaste för en bra handbroms är ju att backarna ligger mot klackarna på excentersidan så excentern är i sitt innersta läge. Och det är svårt att nå även med original backar om man inte "justerar" staget eller monterar justeringar. Handbroms kan man få, men ju längre man "drar ut" vajern (justerar vid spaken) desto sämre "bromsverkan" blir det.

Mvh
Lennart
av JohnnyF87
Ja expandern sitter rätt, för den är helt ny så pilen syns klart och tydligt. Och den har vi så den pekar uppåt.
Men hur kan det skilja så mycket på höger och vänster sida?
På höger sida är det ny skiva, nytt ok och nya backar, men expandern är samma som satt där innan.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]