Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Smart som jag är bilddokumenterade jag väldigt utförligt innan jag gav upp för dagen men jag skickade inte med bilderna med mitt förra inlägg och nu ligger de på fel dator :(

Rattlåset jag har fått tag på ser ut som på en amazon (och kanske rentav är därifrån?), eller nästan likadant som det jag hade på 360:n, det trasiga. Alltså att nyckel går direkt in i hela klumpen som är rattlåset. Finns fyra bilder på det rattlåset jag köpte om man skrollar ner: http://www.tradera.com/item/302203/246222201/volvo-140

På första bilden ser man en rektangulär ruta som pekar uppåt, eller neråt om rattlåset sitter som det ska. Där är "luckan" jag pratade om. Nyckeln kärvar på det här låset men själva låspinnen har jag alltså lyckats motionera upp.

Jag ska kontakta bilprovningen och höra mig för men jag utgår från att det inte kommer gå vägen heller. Självklart får ju rattlåset inte gå i under körning men både besiktningskillen jag frågade såväl som 2:an på protokollet hette det "stöldskydd, ur funktion" vilket inte lät som mycket av en säkerhetsfråga. Att låset går vid parkering är ju ingen mer garanti att det inte gör det vid körning än om det /inte/ går i vid parkering som jag ser det. Men jag förstår tanken bakom.
Fick besked från bilprovningen idag att om bilen är utrustad med rattlås från fabrik så måste det finnas och det måste fungera. Han som ringde upp mig beklagade sig och sa att han visste om att det var svårt att få tag på rattlås till just 300-serien men att det inte fanns mycket att göra åt saken.

Här är bilderna jag tog iallafall om de är till någon nytta.

"Blecket" vid mynningen till låskolven. På bilden har jag lyckats lirka fram det med mycket om och men, men så fort man sätter in nyckeln försvinner det ner igen. Funderar på om det kan hjälpa att ta bort det svarta plastskyddet runtom, ifall det kan hjälpa något?
Bild

Låspinnen som vägrar flytta sig en millimeter:
Bild

Bild på vad som ser ut att vara någon sorts lucka, rakt under där pinnen ser ut att sitta. Går den att öppna och vad kommer man i sådana fall åt?
Bild
av PVOla
Hej! Åkte själv dit på rattlåset vid besikningav min Volvo 340 DLS 81-a. Detta trots att den de senaste 14 åren endast gått som vinterbil och knappt har 40.000 mil på mätaren. Och döm om min förvåning då låset från en reservdelsbil som bara gått hälften så mycket hade samma sjuka. Då inga begagnade lås finns att uppbringa till 340/360 kan man förmoda att felet är mycket vanligt, för att inte säga kroniskt. Skrota bilen? Nää som smålänning gick jag till botten med problemet, hittade efter mycket pill lösningen och kunde fixa båda mina lås. Ta bort ditt lås, lämpligen genom att slipa centrerade spår med 1mm kapskiva i vinkelslipen i skruvarnas "brunnar" och ett par tre mm upp i fästskruvarnas skallar. Du märker på gnistorna när du träffar skruvarna. Skruva bort skruvarna med en mejsel med 8-10 mm bred klinga. I värsta fall kanske en slagmejsel kan behövas, men mina skruvar lossnade lätt.

Orsaken till att låskolven inte går i är att "ögonlocket" i nyckelhålet trögar och hindrar låsspindeln att backa så att låskolven kan gå i. Den enkla lösningen, som jag sett i något forum, att ta bort stiftet som ska hindra låskolven att gå i tills nyckeln är urtagen är nog inte så bra. Den resulterar i att kolven går i redan när du vrider av tändningen. En bättre lösning är att ta bort vad jag kallar för ögonlocket, som består av en liten nylonbit. För att göra detta måste låscylindern tas ut. Detta är en ganska känslig historia där man får se upp så att cylindern inte separerar, då den innehåller ett femtontal fjäderbelastade bleck som gärna vill hoppa ut. Du har bara en chans. Att jag klarade det första låset var rena turen.

Om man tar bort ögonlocket eller stiftet tappar man funktionen att låset går i först när man tar ur nyckeln. Ögonlocket ska slutas av ännu en liten fjäderbelastad nylonbit som finns under den svarta plasthylsan. Ögonlocket som känner av att nyckeln har tagits ur ska stänga nyckelhålet, så att låsspindeln kan backa de sista millimeterrarna och släppa ut låskolven. För att ta bort hylsan måste man lätta på dess tre flärpar med hullingar, när låscylindern är fri från huset. Nylonbitarna nöts med tiden så att funktionen kärvar. Genom att försiktigt fasa dem på rätt ställen har jag fått mina två lås att fungera enligt låsets ursprungliga funktionen. Konstruktionen är i känsligaste laget och man kan förstå varför så få lås fungerar som dom ska.

Jag har förgäves försökt hitta uppgifter på de exakta funktionskraven för rattlås. Om kravet är att låset inte får gå i förrän nyckeln tas ut, så krävs den sist beskrivna åtgärden. Det är möjligt, men inte säkert, att man kan få bilen godkänd genom att enbart ta bort ögonlocket, men högst troligt inte om man tar bort stiftet.

Om du inte känner för småpillet kan du välja att skicka rattlåset med tillhörande nyckel så åtgärdar jag det. Reservation för att om de små nylonbitarna är för skadade. då tar jag bort ögonlocket, så att låset går i med nyckeln kvar i låset, och returnerar lås och ögonlock med vändande post för 500:- med returen betald. Bifogar då numret till mitt bankkonto.

Jan-Olof Olsson,
Påboda 139,
385 90 Söderåkra

0486-21516
[email protected]

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]