Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
palmqvist skrev:Den senaste varianten av PS är HK (Harman Kardon) om det varit nått mellan DA o HK tror jag inte....
Om jag förstått saken rätt är det grejer från HK även i MY 2012-2014 även om det inte framgår "officiellt". Men samtidigt är det inte riktigt samma system 2012-2014 som 2015 och framåt. I MY 2012-2014 är ljudet optimerat av Audyssey och i senare årsmodeller av Dirac. Även högtalarna skiljer sig åt enligt Volvo. I pressmeddelandet rörande MY 2015 kan man läsa följande:

"I Sensus-familjen ingår också ett förbättrat premiumljudsystem av högsta klass, med en förstärkare på 5x130 W, nästa generations ljudförbättringsprogramvara Dirac Live och upp till 12 högtalarelement, bland annat en ny subwoofer med lång slaglängd för förbättrad basåtergivning, nya softdome-diskanter för sammetslen diskant samt nya, större mellanregisterhögtalare i dörrarna och mitt i kupén."

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... llret-2015
av Droopy
My12-14 har talare från Harman Group ( obrandat )och Audyssey, annat system i MY15, talare från Harman Kardon och som du säger är ljudet processat med ännu värre skit, Dirac. MY12 var dårligt och MY15 är ett skämt, iaf de jag lyssnat på i V60.
av qsecofr
Nån som vet vad det sitter för grejer i en my11 PS? Har det i min och tycker det är riktigt bra ljud. Han som ägde min bil innan mig köpte en my15 xc70 med PS och tycker ljudet är mycket sämre i den.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Var väl dynaudio som hade det my11 har jag för mig,
av andersuw
Har nu haft bilen inne hos min Volvo ÅF för undersökning och ev. åtgärd rörande det resonansrassel tråden handlar om. Tyvärr hittade de inget som de bedömde som felaktigt. Det är kanske inte så märkligt med tanke på att även jag själv hade svårt att få fram felet då jag lyssnade tillsammans med "verkarn" i samband med att jag lämnade in bilen. Det kan tyvärr innebära att bekymret är temperaturberoende (vilket inte är helt ovanligt när det gäller skrammel av olika slag). Det var definitivt inte så att jag "hörde i syne" när jag upptäckte problemet.

Just nu låter det i alla fall bättre än tidigare. Tycker dock fortfarande att ljudet i min V70 T5 -02 är lite bättre (radiomottagningen undantagen) fast utesluter inte att det åtminstone delvis kan vara en vanesak. Har inte ännu haft tid att skruva på inställningarna för att se om det går att få bättre. Om några av er har några heta tips om vilka inställningar ni tycker funkar bäst får ni gärna dela med er.
av Agneo
Det har tyvärr inte varit nåt premium i ljudet sen Dynaudio försvann ur bilarna till my-12 om jag inte minns fel!
Det är först nu med Bower/Wilkins på XC90/S90 som det är bra ljud igen och bättre än nånsin!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Dynaudio låter riktigt bra när det fungerar men efter 6-7-8 år börjar de systemet krackelera. Min fungerade klockrent när jag köpte den i November 2014. Har haft lite glapp till och från ibland funkar det ibland inte, men det har sakta blivit sämre så nu har jag i princip inget ljud vänster fram + vänster bak, höger kan hoppa igång om man har tur. Volvo ÅF kan inte laga (vad jag jag tror är glapp i någon kabel) utan bara byta ut till en ny högtalare & då får man ingen Dynaudio så då får skiten va. :roll:

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]